Digitalisering og utdanningskvalitet

Jeg sitter for tiden på en temmelig forlatt høyskole og skriver på flere ulike artikler, som på forskjellige måter kretser rundt digitale verktøy og hvordan disse kan brukes i undervisningen. Jeg skriver med utgangspunkt i egen praksis, så det er småskalaforsøk det er snakk om. Ikke desto mindre er det relevant å kikke på den […]

Mobile medier i lærerutdanningen

Erasmus+prosjektet MTTEP (Mobilising and Transforming Teacher Education Pedagogies) nærmer seg slutten. I den forbindelse har det vært holdt en rekke foredrag og workshops ved University of Hull. Jeg hadde et innlegg og en workshop om 360-teknologier, og fikk også med meg en heldags workshop i felten. Min gruppe jobbet med to scenarier, som kanskje er interessante for […]

Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse

Senter for IKT i utdanningen har laget et rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Dette skal kunne brukes som referanse i arbeidet med å øke kvaliteten i lærerutdanning og etter- og videreutdanning av lærere. Senteret skriver at de håper «å gi innhold og mening til begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse og på den måten etablere […]

Ut med norsk som forskningsspråk?

Forskningsartikler på norsk bør bannlyses, sier rektor Curt Rice ved Høgskolen i Oslo og Akershus til morgenbladet.no. En kan kanskje høre litt gjenklang ved HVlL også. Bakgrunnen er, ifølge Rice, at forskningen per definisjon er internasjonal. Han får svar og betimelig motbør fra Oddrun Grønvik Statusen, som påpeker at «norsk som forskarspråk er eit strategisk politisk […]

Robotassistert undervisning

Kilde: maxpixel Robotene kommer, og de tar mange tradisjonelle jobber. Utviklingen har gått sin gang i industrien i en årrekke, men skyter nå fart for alvor. I og for seg godt nytt for mange bransjer i et høykostland som Norge, men det er liten vits å innbille seg at vi kommer til å ha stort […]

Hva skjer med digitale ferdigheter?

Stortingsmelding 28 (2015–2016) berører videreutvikling av grunnleggende ferdigheter. Meldingen skal formelt behandles i Kongens statsråd den 15. april. I det store er kanskje ikke så veldig spennende hva utfallet vil bli, men jeg er likvel litt spent på hva som skjer knyttet til den femtebasisferdighet – digitale ferdigheter. I Kunnskapsløftet defineres digitale ferdigheter som en av […]

Hva er de riktige fagene?

Ill: NEHEP – CC-BY DN.no har i dag en sak om et spørsmål i alle fall indirekte berører noe som opptar meg. Dels er nok dette et forsvar for min egen bakgrunn, en utdannelse som er en smule broget, og som med nød og neppe gjorde meg formelt kvalifisert for den jobben jeg har i dag. […]

IKT-plan for digital kompetanse

Nettstedet iktplan.no er laget for å være en hjelp til lærere i arbeidet med å øke elevenes digitale ferdigheter. Nettstedet har nylig blitt revidert, og omfatter nå ulike kompetansepakker som er nært knyttet til opp mot lærernes undervisning i praksis. I den reviderte og utvidede IKT-planen er det også laget egne ressurser for skoleutvikling og IKT, som skal være skolelederes hjelp til […]

Meritteringsordninger i utdanning

Det er sagt så mange ganger at det trolig er fånyttes å gjenta det, men de fleste er trolig enige om at det er en sammenheng mellom læremidler og kvaliteten på utdanningene. med andre ord: gode læremidler kan bidra til å jevne ut andre kvalitative forskjeller, som læreres formidlingsevne, kompetanse, tid med studentene, etc. Jeg […]

Ny IKT-strategi for skolen

Neste høst vil regjeringen legge frem en ny IKT-strategi for skolen. – Vi vil ha innspill til hvordan vi kan bruke teknologiske løsninger bedre, slik at det bidrar til at elevene lærer mer, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Norge ligger langt fremme når det gjelder bruk av IKT, både i befolkningen generelt og i skolen. […]