Læringslab / innovasjonslab

Forskerforbundet skal ha et seminar om nybygget den 2. februar. Et av temaene er «læringslab», som jeg foregriper litt her. Dette handler dels om hvordan vi bør bygge nybygget, dels om hvordan vi kan utnytte det eksisterende bygget, men egentlig mest om hvordan vi tenker omkring hvordan utdanningene skal endres, og hvordan vi ser for oss å arbeide med fagene våre i fremtiden. Stig-Erik Jakobsen er inne på hvordan ny teknologi påvirker fagene vi utdanner til – det samme må selvfølgelig gjelde utdanningene.

Det skjer spennende ting ved HiB angående kontorarbeidsplasser. Det er viktig å opparbeide slik kunnskap, men hva vet vi om undervisningsbygg? Det er gjort ganske mye forskning på dette i skolen, men undervisning av voksne bør være noe annerledes. Kanskje må vi tørre å bygge på egne erfaringer? I alle fall må vi skaffe oss erfaringer, kanskje på en mer systematisk måte.

Vi trenger også visjoner, som er mer konkrete enn det vi kan lese i strategisk plan. Her anbefaler jeg alle kolleger å bruke litt tid på å høre på Jeff Haywood, Vice Principal Educatuon ved University of Edinburgh. Et anerkjent universitet som er godt forankret i en solid tradisjon, men som også tenker offensivt fremover.  Les gjerne denne bloggposten, men sørg i alle fall for å få med deg videoen der Haywood snakker om «Designing University Education for 2025″ (et stykke ned på siden). Om du ikke vil se alt, så hopp rette inn i foredraget, der han snakker om hvordan han ser for seg høyere utdanning om ti år. Han understreker at endring fordrer visjoner, som en ledelse tar inn over seg og formidler, men ikke minst en «roadmap» med mindre, realistiske steg.

Dette gir litt bakgrunn til hvorfor jeg er så opptatt av å legge til rette for fremtidig endring, noe presentasjonen nedenfor egentlig handler om. Har du trøbbel med visningen nedenfor? Se i tilfelle presentasjonen direkte eller videoen helt nederst:

Jeg ender opp ute i bibliotekshagen med en henvisning til The Kitchen Community og det som på «nynorsk » kalles garden based learning. Det er bare ett av mange prosjekter som kan få sin variant ved HiB, knyttet til mat og helse, Senter for mat, helse og fysisk aktivitet, naturfag, biologi, kjemi, automasjon, psykisk helse …  listen kan bli lang. Kombinert med f eks lekeapparater i Foajéhagen, utviklet og produsert av våre studenter for å gi barn innsikter i fysikk og matematikk. Produkter som kan bli slagbare og/eller gjenetand for videreutvikling av nye studentkull – igjen bare et eksempel på ting vi kan tenkes å holde på med. Miljøet vi i seg selv være egnet for å utvikle studentenes tanker om egen praksis og en arena der lærerstudentene kan hente inn klasser til et læringsmiljø til inspirasjon internt såvel som eksternt.

Er det tenkelig? Ja absolutt!

Kan det realiseres? Ja! Men det krever vilje og ønske om endring. Små skitt av gangen, men med et mål for øye.

Kommer det til å bli slik? Nei, ikke akkurat slik, men poenget er at vi må diskutere konkret hvordan vi vil at de fysiske omgivelsene skal gi konkrete, positive bidrag til undervisning, utvikling og forskning.

Målet bør være at når andre hører at du jobber eller studerer ved HiB, så skal responsen være: å så heldig du er!

3 Comment

  1. Gunhild Raunsgard says: Svar

    Spennande Jon!

  2. Nina Mønstre says: Svar

    Gleder meg til FF seminar i morgen og gode diskusjoner om både nybygg og eksisterende bygg.

  3. G. Sofie Vestad says: Svar

    Konstruktivt innspill, Jon. Jeg sier klart JA til læringslab og makerspace på HiB der engasjerte studenter og helst også ansatte kan treffes frivillig og være skapende innovatører på tvers av studieretninger og fagfelt, og helst til alle døgnets tider. Da kan hva som helst oppstå! I tillegg til å gi mulighet for å prøve ut egen fagkunnskap på nye måter i eget fag og i samspill på tvers av fag, bør det også gi deltakere mulighet for å leke med interessefelt som ligger utenfor eget fagfelt. Jeg tror mange nysgjerrige studenter og ansatte vil gripe en slik mulighet med iver. La HiB bli stedet der det skjer. Og JA til økologisk framtidsrettet skolehage! 🙂

Legg igjen en kommentar