Webanalyse, desember 2016

Dette er vår siste rapport om nettsider knyttet til Høgskolen i Bergen. I januar-rapporten er det Høgskulen på Vestlandet med tilhørende nettsteder som gjelder.

På hib.no falt besøkstallene som en sten etter at studentene var ferdig med eksamen, fra novembers 181300 sesjoner til 127000 i desember. Dette er som forventet. Som tidligere er de mest populære sidene relatert til studiesituasjon, med sidene for eksamen og studentweb blant de mest populære. Dette er også som forventet.

Den mest populære nyheten vi hadde i desember var nyheten om Eli Eikefjord sin disputas om ny MR-metode, med 611 sidevisninger. Artikkelen ble publisert den 8.desember, men ble svært populær først noen dager etter, da innlegget ble delt på facebook. Andre populære nyheter er saken om undervisningsprisen 2017 (240 sidevisninger) og tildelingen av 15 millioner til et prosjekt i Tanzania. Bibliotekets artikkel om endrede åpningstider i jula ble lest 340 ganger.

Litt under halvparten av alle som besøker hib.no kommer direkte til forsiden. De resterende 52% kommer ofte fra en søkemotor, og deres startsider er siden for studenter (6.5%), studentwebsiden (4%), bibliotekets side , instruksjonssiden om hvordan bestille grupperom (1,35%) og flere.

HiB har tradisjon med å sende julekort til kolleger og samarbeidspartnere, og de tre siste årene har disse vært digitale. Seksjon for kommunikasjon har utviklet en løsning for å kunne sende ut personlige julehilsner på både norsk og engelsk for de som ønsker det, eller med standardtekst for de som foretrekker det. I 2015 ble det sendt ut 669 julekort (529 på norsk og resten på engelsk). I 2016 ble det sendt ut 640 julehilsener, 85% av de på norsk.

Se årets julekort.

Disse 669 julekortene ble sett 692 ganger. Det finnes ingen måte å se hvilke julekort som er sett, men 515 av brukerne som har sett julekortene har vært nye brukere, så jeg tror vi kan si at julekortene har i stor grad nådd ut til mottakerne sine og at det har vært en suksess.

De midlertidige nettsidene til Høgskulen på Vestlandet ble erstattet med ordentlige nettsider 22.desember og etter det har antall sidevisninger skutt i været – fra 20-30 økter om dagen til over 1000 på årets siste dag. Deretter går det bare en vei: oppover til over 12000 brukersesjoner pr dag på årets første to dager.

Andelen nynorskbrukere er høyere enn man finner på HiB sine nettsider, men det er som forventet. De mest populære sidene er studentrelaterte. Intet nytt her altså.

Hvis du ikke har sett de nye nettsiden kan du ta en titt.

Hotjar er et verktøy som brukes for å kunne analysere brukeratferd på nettsidene våre, og for de nye HVL-sidene har vi allerede fått noe brukerinnsikt. Ett eksempel er heatmaps, som viser hvor brukere har klikket på skjermen.

Heatmap for HVL, forside. Hentet fra Hotjar
Heatmap for HVL, forside. Hentet fra Hotjar
Heatmap for HVL, studietilbudsiden. Hentet fra Hotjar
Heatmap for HVL, studietilbudsiden. Hentet fra Hotjar

I Hotjar indikeres bruk ved hjelp av farger. Rødt betyr mange klikk, mens blåfarger brukes til å vise at elementet klikkes mindre på. På forsiden ser vi at studietilbud-lenkene er mest trykket på, og den i menyen brukes mer enn den røde studietilbud-knappen.

På studieprogramsiden ser vi at filter for fagområde og sted brukes oftere enn oppstart, organisering. Dette var slik vi forventet, så på dagens hvl.no er knappen for studiestad flyttet.

 

mm
Informasjonsviter med bred webkompetanse. Hovedfokus på brukervennlige nettsider gjennom analyse, testing og kjærlighet til brukere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *