Webanalyse januar 2017

De nye nettsidene til Høgskulen på Vestlandet ble lansert 22.desember 2016, og januar 2017 er den første hele måneden hvor siden har vært publisert og i bruk av reelle brukere. I tall betyr dette nesten en million sidevisninger fordelt på 250 000 økter av 87000 brukere. Vi har en høy andel nye brukere, men det er ikke overraskende siden både sidene og domenet er nytt. Vi har i snitt 8000 økter om dagen. De fleste øktene skjer naturlig nok i skoletiden, rundt lunsjtider og med en ny topp rundt 20 på kvelden.

De mest populære sidene våre er studentrelaterte + søkesiden. Mye av informasjon til studenter er ikke på plass og den letteste måte å finne noe på er å søke etter det. I 9,2% av besøkene ble det søkt, og de mest brukte søkeordene er studentrelatert (fronter, eksamen, timeplan, utveksling, grupperom, studentweb osv). De fleste søk skjer fra forsiden til hvl.no, mens drøye 8% søker når de står på studentsidene våre.

Av de nesten en million sidevisningene siste måneden kommer 6800 eller 0,69% av dem fra nyhetssaker. Den mest leste nyheten er om Birgitte på første undervisningsdag (2100 sidevisninger), nyheten om Christine Øyes professorat (933 sidevisninger) og saken om hvordan hjernens kommunikasjon med musklene har betydning på prestasjonene våre (755 sidevisninger).

Google har snappet opp nettsidene våre, men der har vi ikke høyest ranking på relevante søk. Derfor kommer kun en liten del av våre brukere fra en søkemotor (18%) mens over 50% kommer direkte ved å skrive www.hvl.no i nettleseren sin. Bruksmønsteret kommer trolig til å endre seg når sidene våre har mer innhold. 11098 økter kommer fra Facebook. Facebook-deling genererer mest trafikk til våre nettsider av alle sosiale medier. Til sammenligning har Twitter, Blogger, Instagram, LinkedIn og Yammer 172 økter til sammen.

I Google analytics kan vi, basert på en brukers IP-adresse, se hvor de kommer fra. 33% av øktene kommer fra Bergen, 11,5% fra Sogndal og hhv 5,6%, 5,4%, og 4,5% fra Haugesund, Førde og Stord. Vi har også brukere fra resten av verden, som Hua Hin i Thailand, Pretoria i Sør-Afrika, Versmold i Tyskland og 1745 andre steder. De fleste øktene tilhører brukere som befinner seg i Norge, Sverige eller Danmark, men ca 3% kommer fra andre land. Når det gjelder språk kan vi ikke vite noe 100% sikkert, siden Google Analytics henter informasjon om språk fra brukerens nettleser, og man kan ha en nettleser med engelsk (eller et annet) språk selv om en kan lese norsk. Dermed er det vanskelig å si noe sikkert om omfang av utenlandske besøkende.

De aller fleste som ser på hvl.no ser den gjennom en datamaskin, enten en bærbar eller stasjonær. 29% bruker mobil og 4% bruker nettbrett av ulike slag. HVL har en større andel mobilbrukere pr nå enn på det gamle nettstedet til HiB. Der var ca 75% av brukerne datamaskin-brukere. Dette kommer trolig til å endre seg utover året og i takt med semesterets gang.

Hotjar er igjen et nyttig verktøy i analysearbeidet i webredaksjonen og et klikk-kart kan fortelle oss noe om hvor brukerne klikker.

Klikk-kart Studietilbud

I klikk-kartet kan vi se at filterne og søkefeltet brukes aktivt. Listen med studietilbud inneholder ikke vårt etter- og videreutdanningsstudium og da er det godt å se at lenken til listen for etter- og videreutdanningstilbudet også brukes. Mer konkret om hvordan filtrene brukes er tema for neste brukerundersøkelse.

 

Vi har også brukerinnsikt fra Vestibylen, vårt nye intranett. Intranettet ble offisielt sjøsatt 10.januar og siden da har drøye 17000 økter fordelt på 2300 brukere. Disse 2300 brukerne har sett til sammen knappe 56000 sider. Tradisjonelt sett er intranett på lukkede nettverk som man kun kan nå hvis man er på kontoret, men Vestibylen kan nås fra hele verden, og i januar har vi hatt ansatte som sjekker intranettet mens de har vært på reise i 14 ulike land.

De mest bruke sidene på Vestibylen er

  • Tenester A-Å
  • Søk
  • Mine verktøy
  • Finn tilsette ved HVL

11% av brukerne søker på Vestibylen. De mest brukte søkeordene er «logo», «cristin», «fronter», «signatur» og «timeedit».

6% av alle sidevisninger på Vestibylen er nyhetssaker. Av nyhetssaker fra januar er saken om styret som ønsker utgreiing av et fjerde fakultet er vist 376 ganger og saken om innplassering av ledere er vist 317 ganger

mm
Informasjonsviter med bred webkompetanse. Hovedfokus på brukervennlige nettsider gjennom analyse, testing og kjærlighet til brukere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *