Medieanalyse for juni

Høgskulen på Vestlandet hadde totalt 239 treff i media i juni. I tråd med tidligere tendenser er det flest nøytrale oppslag (74,5 prosent).  Saker som havner i kategorien «nøytral» vil si oppslag der høgskulen er omtalt, men som verken etterlater et negativt inntrykk eller profilerer høgskulen spesielt.

24,3 prosent av sakene er positive for høgskulen. Det vil si at de profilerer fagligheten og profilen til HVL. HVL er flinkerer til å trekke fram problestillinger for fylket. Millioner til digital kompetanse hos lærerne og lærerutdanningen gav flere positive oppslag for HVL. Mange av sakene handler om at det er stor innovasjonskraft i samarbeid på studiene ved HVL. Og at studenter kommer rett ut i jobb etter studiet. Noen av sakene handler også om at Bergen og Vestlandet har stor innovasjonskraft og med nye utdanninger og kompetanse som er ettertraktet. Vi blir også nevnt i forbindelse med at vi har utdanningstilbud og forskningsprosjekter som er relevante for det regionale næringsliv.

Søylegrammet under forteller noe om størrelsen på kildene der HVL er omtalt. Dette viser at vi har hatt mest omtale i lokale medium i juni.  Vel 36,8 prosent av omtalen har vært i her. 34,3 prosent av omtalen kommer i kategorien «annen dekning», det vil si fagpresse/magasin/nettsteder og lignende som ikke faller naturlig under kategoriene lokal/regional/riks. 12,6 prosent er i regionale medium og 16,3 i riksmedium.

De fleste sakene er på web (65,3 prosent). Print utgjør 32, 2 prosent, og resten er radio.  Når det gjelder enkeltmedium har Khrono, Bergens Tidende og På Høyden flest saker der HVL er omtalt, deretter følger Bergensavisen, Firda, NRK, Sogn Avis og Aftenposten.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *