Status for webben, august 2017

Nytt skoleår! At studieåret har startet opp igjen reflekteres i besøkstallene.  Her kommer en kort oppsummering av august måned:

  • Antall sidevisninger er tredoblet siden forrige måned, fra 50000 til
    1 500 000
  • Nyhetssaker står for 0,54% av sidevisningene i august. De fleste er interessert i andre ting enn nyhetene
  • Studenter er den største brukergruppen 
  •  Betalt søk står for 6% av trafikken til hvl.no
  • 4,5% av alle klikk fra Facebook gikk til én nyhetssak;  Et nytt kapittel, 10 tips til studiestart ved HVL

 

  • 4 ganger som mange brukte Vestibylen i august sammenlignet med juli
  • Nyheter er populært på Vestibylen: 7,5% av alle sidevisninger er til en nyhetssak
  • Den gjennomsnitlige Vestibylen-bruker er fra Hordaland
  • Nesten 14% bruker søkefunksjonen på Vestibylen og søk etter Outlook-signatur, parkering og timeplan-verktøy er mest brukt
  • De fleste bruker Vestibylen regelmessig

 

Hvis man vil gå mer i dybden av tallene kan man det:

Mens vi i juli hadde 474200 sidevisninger hadde vi i august 1 460 500 sidevisninger. Studenter og ansatte har kommet tilbake fra ferie!

I august er det publisert flere nyheter på hvl.no og klikk på en nyhetssak står for 0,54% av sidevisningene, eller 7886 sidevisninger. Til sammenligning har studentsiden, siden for læringsplatformer og timeplan 310 000 sidevisninger. Det er ingen tvil om at nyhetssaker ikke er det brukerne våre kommer for å lese, og for webredaksjonen betyr det at fokuset bør ligge på sider som blir mye brukt av våre primærmålgrupper.

9, 2% av alle sidevisninger involverer søk på siden, og det er brukt nesten 13000 ulike søketermer. De 10 mest bruke søkeordene er relatert til student-situasjoner. De aller fleste søker når de står på forsiden på hvl.no, men endel søker også på student-sidene.

På hvl.no måler vi også klikk på knapper og menyelementer, og i august ble det trykket på knapper 350 000 ganger. At studentene er vår største brukergruppe gjenspeiles i hvor brukerne klikker på siden. Menyelementet «for studenter» i toppmenyen vår står for 25% av alle klikk på knapper.  Knappen for studietilbud har 16000 klikk, mens knapp for etter- og videreutdanning har 2500 klikk. Ett grep for å gjøre etter- og videreutdanning mer synlig er å plassere en lenke til etter- og videreutdanningstilbudet på forsiden.

Så, hvor kommer brukerne fra? Nesten 40% finner oss via en søkemotor, 26% kommer fra lenker på andre nettsteder, 5,9% kommer via betalt søk og 3,5% kommer fra ulike sosiale medier. Tanken bak og betydningen av det betalte søket kommer i en egen rapport fra de som arbeider med Google AdWords, men kort fortalt har HVL kjøpt plass i søkeresultatet for enkelte søkeord. For søkeord «lærerutdanning» har 2,8% klikket på en side fra oss. Av de har over 70% sett kun en side for å så forlate oss igjen. Tilsvarende tall for «bli lærer» er 88% og for 10 av de betalte søkeordene forlot alle oss etter å ha sett på kun én side.

Av de ulike sosiale mediene er Facebook den desidert største trafikkdriveren til hvl.no, med 97% trafikkandel. Linkedin, som er nummer 2, står for knappe 2% av trafikken.  Målgruppen for vår facebook-side er HVL-studenter, og av alle saker som er delt på siden og som sender brukeren til våre sider, er de aller fleste student-relaterte. Av nyhetssaker som er delt i sosiale medier har de fra 0,01 % til 4,5% klikkrate (Et nytt kapittel, 10 tips til studiestart ved HVL).

 

Vestibylen har hatt 129000 sidevisninger i august, mot 25000 i juli. De mest brukte sidene er «Tenester A-Å», søkesiden og «mine verktøy». 1% bruker siden for å finne kolleger i organisasjonen.

Nyheter på Vestibylen blir adskillig mer brukt enn de på hvl.no. Hele 7,5% av alle sidevisninger er klikk på en nyhetssak. Den mest leste er saken om ansettelse av prorektor, organisasjonsdirektør og dekaner (712 sidevisninger).

99,9% av brukere i Vestibylen er fra Norge, og de spredd over hele landet. Den største brukergruppen er i Hordaland (75%) etterfulgt av Sogn og Fjordane (15%) og Rogaland (8%).

Også på Vestibylen søker brukerne og 13,4% av alle sidevisninger involverer søk. De mest brukte søkeordene er «signatur», «fronter», «timeedit» og «timeplan».

De aller fleste brukerne av Vestibylen er regelmessig innom. 95% av brukerne har vært innom i løpet av siste 7 dager. 2,7% har vært innom i løpet av siste 30 dager. Her er det viktig å huske på at disse tallene ikke sier noe om ansatte som ikke bruker Vestibylen.

 

mm

Informasjonsviter med bred webkompetanse. Hovedfokus på
brukervennlige nettsider gjennom analyse, testing og kjærlighet til
brukere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *