September i Aalborg!

Dette innlegget er omtrent en måned forsinket, men nå er det her!

Hei folkens, vi har nå vært i Aalborg i ca en måned og tenkte å komme med en oppdatering på hva vi har opplevd, samt litt hva skoledagen går ut på.

Skolehverdagen og fagene er litt annerledes enn i Norge, fordi de bruker noe de kaller Problem Based Learning – PBL. Det går i korte trekk ut på at vi har et stort prosjekt på 15 studiepoeng, og tre støttefag som hver er på 5 studiepoeng. Prosjektet er lagt opp slik at vi ble delt inn i grupper på 6-7 personer etter interesse, og skal selv lage problemstilling og finne løsningen på dette, noe som er med å aktivt involvere studentene i læringsprosessen. Vi ble så langt som mulig plassert på forskjellige grupper. Dette er delvis på grunn av at dette er vårt 5. semester på studiet, og de danske studentenes 3. semester og at vi derfor har kompetanse de kan dra nytte av, og delvis fordi vi ikke kjenner måten å arbeide på. Samtidig følte både vi og danskene at vi ville bli bedre integrert på denne måten.

Støttefagene er som følger:

Bypolitik og planlægning – går i korte trekk ut på å se hvordan historien til et land og en by former planprosesser og byen, og hvordan vi kan bruke dette for å planlegge og skape en bedre by. Eksamensformen er å skrive et refleksjonsnotat fra 10/12 forelesninger, hver på 450-600 ord som leveres samlet i desember, hvor det så blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Bygeografiske metoder – Handle om geografiske informasjonssystemer, og mer et kartfag. Vi har blant annet sett litt hvordan droner fungerer, og lærer om hvordan vi bruker kart i planleggingen. Eksamensformen er å skrive en rapport etter hver av de 6 øvelsene vi skal ha, og levere dette samlet, hvor det så blir vurdert til bestått/ikke bestått.

Planjura og regulering – et juridisk fag som tar for seg offentlig forvaltning, litt om planprosesser og eiendomsrett. Vi hadde noe av de samme temaene vårt første semester på HiB, men det virker likevel relevant for å jobbe med prosjektet. Muntlig eksamen med en karakterskala fra 1-12.

Mobilitet og transportplanlægning – Kort fortalt handler dette faget om hvordan mennesker i dag er mye mer mobil enn før takket være teknologi. Vi ser også på hvordan vi knyttes sammen ved hjelp av transport og hvordan dette henger sammen med planlegging av byer og områder. Eksamen er i muntlig form, bestått/ikke bestått.

 

Utenom det rent faglige har vi møtt mange interessante studenter, både gjennom Buddy-programmet, den norske organisasjonen ANSA og i klassen.

En «buddy» er en student som har vært i Aalborg lenger og kjenner byen, som er der for å hjelpe med bl.a. CPR-nummer (dansk personnummer), dansk mobilabonnement, og som er med på å inkludere nye studenter.

ANSA er en organisasjon for norske studenter i utlandet, og hadde en svært hyggelig bli-kjentkveld, hvor vi fikk møtt rundt 40-50 andre norske studenter.

De aller fleste av norske på Bli-kjent kveld Foto: ANSA Aalborg
De aller fleste av norske på Bli-kjent kveld
Foto: ANSA Aalborg

 

Som ekte «aalborgensere» var vi også på hjemmekamp for Aalborgs fotballlag Aab, som spilte 0-1 mot Brøndby.

Aalborg Fodbold mot Brøndby
Aalborg Fodbold mot Brøndby

En tur i Fårup Sommerland med noen andre norske studenter vi har møtt her nede

2016-09-18-17-27-34

Leo koser seg
Leo koser seg
Belgiske vafler på slutten av dagen
Belgiske vafler på slutten av dagen

Ellers så har vi nytt det fantastiske været som var den første måneden, var litt usikker på hvor langt sør vi faktisk hadde reist.

2016-09-07-13-00-23

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *