Livstegn fra Zanzibar

Mambo!

Nå har vi vært på Zanzibar i over en uke, og vi storkoser oss. Vi startet med en uke i Stonetown, der vi blant annet hadde swahilikurs i fem dager. Læreren vår, Benjamin, er «supasafi» og tidenes fyr. Han har ikke bare lært oss grunnleggende swahili, men også om kultur, tradisjoner, normer og hjulpet oss med diverse praktiske ting. Vi anbefaler han på det varmeste til andre utvekslingsstudenter.

Vi har dratt på utflukt til Prison Island, en kort båttur fra hotellet i Stonetown. Det er en øy med mye historie. Det var tenkt å bruke den til fengsel, men den ble i stedet brukt til mennesker med ulike sykdommer som f.eks. malaria. Der fikk vi møte enorme skilpadder, på opptil 250 kg. Vi kom midt i paringsperioden, og fikk oss en opplevelse for livet. Til slutt fikk vi ett par timer på en veldig fin strand.

En annen ettermiddag dro vi på utflukt til en frukt- og krydderplantasje. Der fikk vi lukte og gjette oss fram til ulike krydder, samt smake på mye forskjellig frukt. Vi syntes det var spennende å se hvor de ulike krydderne kom fra. Vi ble behandlet som dronninger og fikk både krone, smykker og show av de som jobbet der.

I Stonetown bodde vi på Tembo House Hotel. Et veldig fint hotell med hyggelig og behjelpelig betjening. Hotellet hadde eget basseng og strandområde, hvor vi hadde mange late ettermiddager etter swahilikurset.

Vi må virkelig anbefale The Silk Route, en indisk restaurant i nærområdet av hotellet, hvor vi spiste to ganger i løpet av uken. Lukmaan er en lokal restaurant, som også er verdt et besøk!

Etter en uke i Stonetown dro vi videre nord på øyen til det populære turistområdet, Nungwi. Her på Flame Tree hotell har vi nytt å ha ferie. Vi får servert frokost på terrassen, har både basseng og nydelig strand på hotellområdet.

I løpet av den første uken har vi opplevd veldig mye fint, fått mange nye bekjentskap og blitt kjent med kulturforskjellene. Spesielt da vi dro til Nungwi fikk vi oppleve de store kontrastene mellom rik og fattig/turist og lokalbefolkning.

Nå går ferden videre til Kiwengwa, eller som Ane sier Kiwiwengwa.

Vi ser fram til fortsettelsen!

Hilsen Ane, Julie, Ella, Rikke og Marta.