Ut på tur

Da har vi (Christina og Marthe) vært på campingtur! Vi (Marthe i alle fall) var på forhånd litt skeptiske til å campe her i Australia med tanke på alle dyrene vi muligens kunne risikere å møte på. Heldigvis overlevde vi turen uten å møte på noen skumle dyr eller insekter (stort sett bare mygg og maur). Det var en utrolig fin tur og vi er veldig glad for at vi dro.

Vi var en gjeng på 11 stykker som skaffet oss telt og soveposer og leide biler før vi dro av sted på tur langs kysten.

Vi kjørte fra Brisbane fredag morgen og hadde vårt første stopp på Mount Tibrogargan, (et av fjellene i Glass House Mountains National Park). Denne dagen var det meldt regn og tordenvær så det å gå på fjellet var nok ikke det smarteste påfunnet. Men som de «dumme turistene» vi er, bestemte vi oss for å gå likevel.

Det var ikke akkurat kø for å komme seg opp på fjellet, men vi traff faktisk på to andre som også hadde våget seg på fjellet i det stygge været. Fjellet var litt brattere enn vi hadde trodd, og da vi kom lengre oppover fant vi skilt der vi ble advart om at det var høy risiko for steinras. Noen av oss var allerede skeptiske til å gå videre mens andre var fast bestemt på å nå lengre opp. Da vi var kommet enda et lite stykke lengre innså heldigvis alle at vi ikke burde gå videre. Vi ble stående en stund og se på utsikten der vi kunne se lynet som stadig nærmet seg der vi var. Det ble en våt tur, men vi kom oss heldigvis like hele ned igjen alle sammen. Da alle var samlet i bilene igjen fortsatte turen mot kvelden overnattingssted, Six Mile Creek Rest Area. Før vi orket å sette opp teltene våre måtte vi ha litt mat, det hadde vært en lang dag. (Det ble dessverre ikke middag i god camping ånd, vi endte opp med å kjøre inn til byen for å kjøpe pizza…) Vi hadde heldigvis sluppet unna regnet, så vi kunne sove tørt og godt i de flotte teltene våre.

Lørdagen stod vi tidlig opp, stort sett fordi vi ikke lå så godt i teltet vårt (ettersom vi hadde klart å sette teltet vårt opp i en liten nedoverbakke) og fikk ikke sove mer, men vi syntes likevel vi var flinke som klarte å stå opp. Etter alle hadde spist litt frokost måtte vi komme oss videre på turen vår. Dagens mål var Rainbow Beach og Double Island Point hvor folk ville surfe (alle bortsett fra Marthe som er redd for å bli spist av hai).

Vi fikk leid surfebrett og ble kjørt til en strand der vi kunne surfe. Det var ganske spennende å kjøre langs stranden. Det var fartsgrense på 80 km/t og ganske trafikkert til å være en strand! Etter en god kjøretur oppdaget sjåføren at det ene dekket var punktert og vi fikk derfor beskjed om å ta oss en svømmetur mens vi ventet. Dette gjorde oss ingenting for det var et fantastisk sted og vi fikk da mulighet til å gå ut og nyte den fine stranden. Til slutt var dekket fikset og vi kjørte videre utover stranden til der vi skulle surfe. Her var det ganske så mye vind og litt vanskelig å surfe, men vi hadde det veldig kjekt likevel.

Etter en stund ble vi hentet igjen og kjørt tilbake til der vi leide surfebrettene. Vi var nå blitt ganske sultne og måtte få oss noe mat. Vi fant et sted i nærheten der vi kunne sitte oss ned og bestille mat. Vi ble sittende der en stund og etter hvert fant vi ut at stedet arrangerte karaoke kveld. Dette måtte vi jo få med oss! Guttene dannet egen gruppe (All the boys) og opptrådte med flere sanger. De fikk til og med forespørsel fra en familie om de kunne synge enda en sang. (De traff vi faktisk igjen i Brisbane helt tilfeldig en kveld vi var ute, haha small world!) Etter tre sanger takket vi for oss og kjørte videre til Inskip Peninsula Recreation Area der vi skulle sette opp telt for natten. Vi måtte nok en gang sette opp teltene våre i mørket, men vi hadde heldigvis kjøpt med oss lommelykter så det gikk fint!

Det ble en bedre natts søvn denne gangen, men vi ble vekket klokken 5 på morgenen fordi da var alle fuglene våkne. Det er ganske mange spennende fugler her borte og mange interessante lyder, men det er ikke like kjekt når alle de forskjellige fuglene skal synge kl. 5 på morgenen… Vi klarte heldigvis å sovne litt igjen og fikk et par timer mer med søvn. Da alle var stått opp pakket vi sammen og satte oss i bilene våre og kjørte hjem igjen mot Brisbane. På veien hjem igjen hadde vi oss et stopp innom Australia Zoo, som er Steve Irwin sin dyrepark. Det var en stor park med mange spennende dyr. Vi fikk se mange krokodiller (Steve Irwin hadde selv fanget flere av dem), koalaer, otere, tasmanske djevler, lemurer, og vi kunne blant annet gå inn i et område hvor vi kunne klappe og mate kenguruer. Det var veldig kjekt i parken, men det var en utrolig varm dag, så vi var ganske slitne etter et par timer her. Da var det godt å komme seg tilbake i bilene med air condition! Etter dyreparken fortsatte en sliten gjeng hjemover til Brisbane. Det var en veldig kjekk tur, vi koste oss masse og vi fikk noen flotte opplevelser sammen!

Her er en video Christina satt sammen fra turen!

Til slutt vil vi legge med en liste med 5 ting som er greit å tenke på dersom man skal på camping:

• Ta med masse vann, det er ikke sikkert det er tilgjengelig på campingplassen
  • Ta med lommelykt, det blir ganske mørkt her borte (og det blir mørkt ganske tidlig)
  • Ta med myggspray, og eventuelt en klø-dempende salve til å smøre på stikk
  • Kmart er et fint sted å gå for å handle nødvendige ting til campingtur
  • Dersom man bare skal på camping en gang går det an å leie telt istedenfor å kjøpe et (gumtree.com.au er en veldig flott side, minner om finn.no)