Fontys university of applied sciences

Hei igjen.

På tide å skrive litt om skolen vi faktisk går på her, som da heter Fontys university of applied sciences. Skolen i seg selv er egentlig ganske fin, og moderne vil vi si. Den kan minne litt om hvl på kronstad hjemme i forhold til system. Med system mener vi du finner bibliotek med lesesaler, både stille og der en kan snakke. En finner grupperom som man kan booke. Klasserom er organisert etter numre, lignende som hjemme. For eksempel rom 0313. 0 står for etasje (4 etasjer totalt), 3 står for avdeling (4 avdelinger totalt), og 13 står for hvilket klasserom vi faktisk har. Så ikke så veldig vanskelig altså. Skolen er heller ikke liten, så vi ble veldig positivt overrasket! Billig kantinemat her også, (i følge nederlenderne dyr da) så det er også supert.

Her på skolen har de også rom med vanlig røntgen (2 rom), MR simulator, bildebehandlingsrom og noe nukleærmedisin simulator som virket veldig interessant. De har ikke CT på skolen som hjemme da, så da må man evt på et sykehus.

(Utsiden av skolen)

Vi er som sagt en veldig liten klasse bestående av totalt 5 elever, som da er ERASMUS elevene. Dette er jo noe som er veldig uvant for oss da vi kom fra en mye større klasse. Vi tenkte dette bare er sånn systemet er her nede når det kommer til oss erasmus elever, men lærte fort at de fleste andre klasser også består av veldig få elever. Fikk vel høre at det max er 15 elever i en klasse, så det er faktisk helt vanlig med en liten klasse.

Grunnen til at det er så små klasser har kanskje med måten de underviser på. Det forventes at man som student har en mye mer aktiv rolle i timen enn hjemme i Norge. Det at man er så få gjør jo også at man får et «nærmere» bånd til læreren. Læreren er liksom ikke bare en lærer her. Her virker det virkelig som det er gode bånd med lærer og elev, da det er elev og lærer fester og alt her. Litt uvant, men veldig kjekt.

Også noe annet i forhold til lærerne så er de alle faktisk utrolig flinke i engelsk, så er veldig imponert over det også.

(Kan være et «typisk» klasserom, men dette bildet er tatt fra bildebehandlingsrommet. Så vi sitter på pc og slikt vanligvis her)

Så kan vi fortelle litt om tema som er her, altså det vi lærer om. Tema er hovedsakelig MR. MR i seg selv er jo et veldig komplisert tema, så i undervisningen går vi videre inn på dette. Vi startet med MR fra starten igjen, altså som om vi ikke hadde noe tidligere kunnskap om dette. Dette syntes vi egentlig var veldig greit, da det er egentlig på tide med litt repetisjon. Vi har bla fått undervisning i relaksasjoner, spin echo, ulike typer vekting (bla T1/T2/PD osv), bildekvalitet, acquisition, gradient echo, osv.

MR undervisningen foregår på en annen måte en hjemme. La oss si at vi skal ha undervisning om spin echo. Denne undervisningen om spin echo er f.eks undervisningstime nummer 2. Da ser timeplanen for eksempel slik ut:

10.30 – 11.15  – MRI lecture 2   x  12.00 – 13.30 – MRI workshop 2   x  14.00 – 15.30 MRI practical session 2.

Altså for hver lecture, så har vi en workshop og en practical session. En lecture er helt «vanlig» undervisning. Altså lærer prater med enten en powerpoint, tavle osv. Denne undervisningen varer i 45 min. Workshop er da vi skal bruke denne kunnskapen vi nettopp har lært og bruke til å løse ulike oppgaver som da ofte er spørsmål. Er ellers også litt mer dybde om selve emnet også, som vi ikke fikk fra lecture.  Varer i en og en halv time. Deretter til slutt har vi en practical session som igjen betyr at vi skal benytte denne kunnskapen vi nettopp har lært på en praktisk måte. Vi sitter da (som oftest) på pc med ImageExpert. Altså vi ser på bilder, forandrer på ulike parametre, og lærer ved å se den faktiske forandringen. Og slik fortsetter det med de ulike emnene. Alltid en lecture, workshop og practical session.

(På bildebehandlingsrom hvor vi bruker ImageExpert)

Dette er jo det vi har av undervisning i MR, men i tillegg til undervisning så har jo vi også ulike oppgaver (assignments) som vi må gjøre. Til nå har vi vel hatt ca 1 oppgave i uken som vi må gjøre og levere. Oppgavene så langt har vært relativ greie, så håper det fortsetter å gå fint. Men det er altså en del oppgaver vi skal gjøre på siden også.

Vi har også language and culture hvor vi lærer om språket og kulturen her i Nederland, men dette kan vi komme mer innpå i en et senere innlegg.

Vi har jo ikke bare undervisning her, vi skal jo også i praksis. Men det skal vi ikke før i starten av mars, så blir spennende å se hvordan det går. Det er da enda en god stund til, mye å gjøre på skolen i mellomtid hvertfall haha. Men vi koser mye her i Nederland og på skolen så langt.

Så snakkes vi soon!

♥ Henriette og Lakshana ♥

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *