Det er en artikkel som handler om hvordan to barnehagelærere framstiller arbeidet med musikkaktiviteter i barnehagen og om hvordan egen personlige stil er integrert i pedagogisk arbeid.
Vi ønsket å lære mer om hvordan barnehagelærere, som personer, bringer sin personlige livserfaring inn i det pedagogiske profesjonelle arbeidet. Hva vil jeg vise barn? Hva har jeg å by på? Hva er viktig for meg i arbeid med barn? Hvem er jeg som barnehagelærer? Dette er klassiske pedagogiske spørsmål som også ble kjernen i det vi arbeidet med da vi deltok i et kompetanseutviklingsprosjekt i og med barnehager i regi at Utdanningsdirektoratet og Fylkesmannen i Hordaland i 2012 (prosjektet het Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena). 11 barnehager deltok. De presenterte et artefakt (ting eller materiale eller ide), tok foto av seg selv, der posisjonering av seg selv i relasjon til en ting i bildet var viktig, de skrev en fortelling om dette og vi delte og lærte mer om hverandre og oss selv.
Tre år senere, i 2015, tok vi kontakt med en av barnehagene som vi visste drev med musikkaktiviteter. Vi ville vite mer om hvordan de arbeidet med musikkaktiviteter i barnehager og hvordan de posisjonerte seg som personer i fotos, fortellinger og i ‘vandresamtaler’ (de viste og fortalte mens vi gikk rundt i barnehagen). I artikkelen beskriver vi og viser vi med eksempler hvordan profesjonalitet og livserfaring kan henge sammen. Vi har lært mye om dette takket være to barnehagelærere som åpnet opp, satte av tid til de ekstra samtalene med oss, som ble igjen etter stengetid og så levende og engasjerte delte åpent om sin livserfaring. Ny kunnskap gjennom forskning er helt avhengig av slike personer som vil dele. Forskning tar tid, det ser vi i dette tilfelle.
I artikkelen forteller vi også om hele prosessen tilbake til 2008 da vi først oppdaget, gjennom en annen studie, at barnehagelærere i liten grad faktisk bruker musikkartefakter sammen med barn. Dette vekket en nysgjerrighet i oss, vi ville finne ut hva som driver de som faktisk gjør det.
Artikkelen er skrevet av Tiri Bergesen Schei og Elin Eriksen Ødegaard. Den er nylig publisert i boka: Narratives in Early Childhood Education- Communication, Sense Making and Lived Experience. Redaktørene for boka er Susanne Garvis og Niklas Pramling. Den er publisert på Routledge i 2017.