Samarbeidet med kinesiske universitet og barnehager er et viktig nettverk i BD(u)A, ikke minst fordi nettverket bidrar til å knytte forskningssamarbeid, utdanningssamarbeid og barnehagefeltet sammen på en måte som gir synergieffekter for både forskning og utdanning.
Nylig kom fire barnehageforskere/lærerutdannere og 25 barnehagelærerstudenter tilbake fra en måneds studieopphold i Beijing og Shanghai. Barnehageforskerne hadde møter i UTFORSK prosjektet UTF-2016-long-term/10001 Dual master degree in early childhood education. Dette er et samarbeidsprosjekt som er finansiert med 2 millioner av Senter for Internasjonalisering i Utdanningen (SIU). Under prosjektgruppemøtet ble framtidige felles forskningstema drøftet. Vi ble enige om å arbeide videre med temaene The glocal teacher og Childrens’ explorative activities. I arbeidet med disse forskningstemaene vil forskere, masterstudenter og barnehageansatte fra begge land bli involvert.
For studentene var oppholdet en del av emnet Kulturforståelse og komparativ pedagogikk i 3. studieåret i BLU (30 ECTS). Dette emnet fokuserer på kinesisk barnehage, samfunn og kultur. Under studieoppholdet i Kina hadde studentene forelesninger, seminarer med studenter på Beijing Normal University, workshop og ei uke barnehagepraksis. Det som i særlig grad gjorde inntrykk på dem var de kinesiske barnehagelærernes kreative tilnærminger til barns utforskning i ulike aktiviteter. Ikke minst opplevde de å se norsk barnehage fra utsiden, noe som i stor grad utfordret tatt for gitte sannheter om norsk barnehagepraksis.
Beijing TV filmet og intervjuet studentene i praksisuka.
Birkeland, Å. (2016) Cross cultural comparative education – fortifying preconceptions or transformation of knowledge? Policy Futures in Education January 2016 14: 77-91