Kva er drøfting?

Kva forstår de med drøfting, brukar eg spørja studentar når eg har kurs i – nettopp – drøfting. Og svara eg får, er mest alltid ein variant av det same: det er «sånn for og imot». Studentane er her heilt på linje med det dei fleste skrivelærebøkene fortel – drøfting skal vera «for og imot». Så då er vel saka grei. Eller?

 

Fortsett å lese «Kva er drøfting?»

Akademisk åpenhet ved HVL

Årlig publiseres det et viktig styringsdokument for Universitets- og høgskolesektoren, nemlig «Tilstandsrapport for høyere utdanning.»  Som fast post finner vi et avsnitt om åpent tilgjengelige artikler fra det foregående året. Vi har gått statistikken nærmere etter i sømmene. Her vil vi si litt om hva vi er blitt målt på de siste årene, og gi en oversikt over andelen artikler fra 2017 og 2018 som faktisk er åpent tilgjengelige for hvem som helst å lese, fordelt på de fire fakultetene våre.

Fortsett å lese «Akademisk åpenhet ved HVL»

Kunsten å reprodusere

Foto av Chris Barbalis

Hvert år publiseres det en hel haug med forskningsresultater i artikler, monografier og antologier. Som regel presenteres hovedfunnene i flotte tabeller og grafer, eller som sitatvennlige spissformuleringer – naturligvis avhengig av fagområde. Men hva med rådataene som ligger bak resultatene, er de tilgjengelige for alle som ønsker å gå resultatene nærmere etter i sømmene?

Fortsett å lese «Kunsten å reprodusere»