On May 25, the library presented the annual report of research results to Forskings- og innovasjonsutvalet (FI). It shows that our researchers published 20% more in 2019 than in 2018, measured by number of academic publications and publications points.
Referansehåndtering med Zotero
Om du er student eller forsker, har du behov for å holde orden på kildene dine. Dette går det an å gjøre med referansehåndteringsverktøyet som er innebygget i Word, men det finnes heldigvis alternativer. Det mest kjente er EndNote, som HVL har lisens på for alle ansatte og studenter. Men om du ikke liker EndNote, eller foretrekker et program som ikke binder deg til kostbare lisenser, eller bruker Google Docs eller Linux (eller BSD), eller bruker mange nettkilder som ikke eksporterer metadata, kan du prøve Zotero.
From Plagiarism to Patchwriting – and back
Is there any point in writing a blog entry about plagiarism? Plagiarism is apparently a simple issue: It is something that you should never do. Full stop. Still, are there aspects of academic writing that should cause all of us to be more attentive to the threat of plagiarism? Fortsett å lese «From Plagiarism to Patchwriting – and back»
Biblioteket søker fagansatte til pilotprosjekt om publisering av forskningsdata
HVL har inngått avtale for åpen publisering av forskningsdata i Dataverse.no. Dataverse er en arkivløsning for forskningsdata som er utviklet ved Harvard, og den norske instansen driftes av Universitetet i Tromsø.
Fortsett å lese «Biblioteket søker fagansatte til pilotprosjekt om publisering av forskningsdata»
Kva er drøfting?
Kva forstår de med drøfting, brukar eg spørja studentar når eg har kurs i – nettopp – drøfting. Og svara eg får, er mest alltid ein variant av det same: det er «sånn for og imot». Studentane er her heilt på linje med det dei fleste skrivelærebøkene fortel – drøfting skal vera «for og imot». Så då er vel saka grei. Eller?
Akademisk åpenhet ved HVL
Årlig publiseres det et viktig styringsdokument for Universitets- og høgskolesektoren, nemlig «Tilstandsrapport for høyere utdanning.» Som fast post finner vi et avsnitt om åpent tilgjengelige artikler fra det foregående året. Vi har gått statistikken nærmere etter i sømmene. Her vil vi si litt om hva vi er blitt målt på de siste årene, og gi en oversikt over andelen artikler fra 2017 og 2018 som faktisk er åpent tilgjengelige for hvem som helst å lese, fordelt på de fire fakultetene våre.
Kunsten å reprodusere

Hvert år publiseres det en hel haug med forskningsresultater i artikler, monografier og antologier. Som regel presenteres hovedfunnene i flotte tabeller og grafer, eller som sitatvennlige spissformuleringer – naturligvis avhengig av fagområde. Men hva med rådataene som ligger bak resultatene, er de tilgjengelige for alle som ønsker å gå resultatene nærmere etter i sømmene?
Korleis skriva meir?
Skriving er kjekt. Vi som jobbar ved universitet og høgskular, brukar gladeleg fritida vår på å skriva bøker, artiklar, forskingssøknader – kort sagt på akademisk skriving. Men burde det ikkje vera mogleg å få gjort meir av det i arbeidstida også? Det er då trass alt jobben vår?
Fortsett å lese «Korleis skriva meir?»Pyramidesøket – nytt grensesnitt og nytt navn

Fra mars 2019 har McMaster PLUS fått nytt navn. Grensesnittet er også oppdatert, selv om innholdet er det samme som før.
Fortsett å lese «Pyramidesøket – nytt grensesnitt og nytt navn»Vitskapeleg metode og akademisk skriving
Når produserer den akademiske skrivinga vår ny kunnskap? Er det når vi har funne fram til den eksakte metoden? Er det når vi nyttar rett teori på nye data eller gamle kjelder? Eller ligg svaret kan henda i sjølve skrivearbeidet?
Fortsett å lese «Vitskapeleg metode og akademisk skriving»