
Prosjekt Digglæring
Femteklasse Fjell, Knappskog skole – benytter Surface (OneNote). her ser en blant annet at guttene er mye mer ivrige når de får jobbe digitalt
Per Aarsand, Daglig leder, Vest Næringsråd, viste til Sotra kystby – den første sattellittbyen til Bergen. Aarsand tar til orde for at koding og personlig økonomi må inn som fag i skolen
APPLE viste deretter eksempler på aktiv læring ved Geir Olsen (rektor), Roaldsøy skole, der de blant annet gjør bruk av STL – Skriving til lesing
Tove J. Mørk (lærer), Roaldsøy skole. Skolen er vært fornøyde i forhold til bruk av iPad. Bruker en del rene drillapper på de laveste nivåen, men de benytter mest verktøysapper i klasserommet og håndterer innlveringer via Showbie. Benytter Book Creator, slik at både lærere og elever kan lage egne ebøker på en enkel måte.
GOOGLE for education var representert ved Ross Mahon. han innledet med at digital kompetanse kommer ganske langt ned på listen over egenskaper som arbeidsgivere ser etter. Det er mer eller mindre tatt som en selvfølge.
De fleste lærere fokuserer på utfordringene knyttet til å gi obligatoriske oppgaver, følge opp og evalusere, som det som er viktigst å løse. Googles løsning er Chromebooks med en tilhørende Management Console.
Viste til google.com/edu/expeditions/faq
Odin Nøsen, Rådgiver, Randaberg kommune snakket om deres erfaringer ned Google for Education Chromebook. Skolen drifter sitt eget IKT-system. Må ha et system som er enkelt å drifte.
– Lett å bruke, lett å dele, lett å holde orden på og veldig, veldig billig, ifølge Nøsen.
Chromebook jobber hele tiden direkte mot skyen. Får nye måter å jobbe på, som faktisk fungerer. Ingen av lærerne vil tilbake til tiden for de fikk maskiner til alle elevene. Det er et undervurdert argument knyttet til at noe alltid virker. Det skjer noe med tankesettet i forhold,til alltid å måtte ha en plan B.
Nøsen tar til orde for at vi må få til en jevn og hverdagslig bruk av IKT i skolen. Hva som er “hverdagslig bruk” varierer mellom de enkelte fagene, i forhold til disse sin egenart. Må etterstrebe bruk av teknologien på samme måten som ellers i samfunnet. Betyr at hver elev på ungdomstrinnet har sin egen maskin.
Har ikke som mål å bestemme hvordan lærerne skal anvende IKT. Må sørge for at lærerne hele tiden har tilgang til systemer som bare virker, uten å frykte at noe ikke fungerer. Kan ikke kaste om på alt på en gang. “Tenk ut en ting som en kun kan gjøre ved hjelp av digital teknologi”
Samarbeid og kommunikasjon kommer til å bli det viktige i fremtiden. Google og Google Apps ligger fremst på dette området, ifølge Nøsen, og kommer trolig til å gjøre det i årene som kommer.
Her ble det ikke de helt store bølgene. Alle de tre har ulike forretningsmodeller, og det er fordeler og ulemper med alle. Det er selvfølgelig aktørene klare over. Men det var enighet om at vi ikke bare kan basere oss på enere blant lærerne. Skal en få til noe krever det backing fra skoleledere som sikrer bredde. En av utfordringene er at satsingen på teknologi i skolen har vært for fokusert på enkeltpersoner. Skjer et skifte i retning av at man fokuserer på å løfte hele lærerstaben.
Strømmer i akademia Atle Løkken, Underdirektør, Enhet for e-læring, NettOp UiS
Mer enn 60 % av instituttene har en strategi for implementering av elæring. Strategsiene er imidlertid i stor grad basert på at endringer skal skje gjennom ildsjelene. Dette kan kanpt sies å være en strategi for ogranisatorisk endring, noe som krever tydeligere ledelsesgrep.
Behov for en mangfoldig kompetanse rundt faglærerne. Holder ikke bare å introdusere systemer, men må bygge støttefunksjoner rundt disse.
UiS først på iTunesU i 2009 med podcaster, en sjanger som er på full fart inn igjen. Lydfilene kom som en spinoff fra et stort opplegg for desentralisert sykepleierutdanning. Dette materialet ble også benyttet for en MOOC i medikamentregning. Har per i dag runt 3000 registrerte brukere.
Norgesuninversitetets monitorundersøklese viser at i 95% av tilfellene er plenumsforlesningen den foretrukne metoden. Kan man ta denne formen på nett? UiS begynte med slike opptak i 2009, da i form av overføring fra ett rom til et annet. Studentene begynte da å etterspørre tilgang til opptak. Runder i løpet av våren en million visning, kun tilgjengelig for UiS sine egene studenter.