Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg går 100% god for utsagnet, men poenget står seg. Nettbrett er et konsumprodukt, primært laget for at vi skal se på ting, ikke primært for at vi skal produsere. Jo, jeg vet godt at en kan lage mye med nettbrett, men dette er på samme måte som en kan bruke en rekke verktøy til å gjøre ting de egentlig ikke er ment til. Det lar seg gjøre, men er ikke veldig optimalt.
Eben Upton, grunnleggeren av Raspberry Pi Foundation, tar sterkt til orde for at barn skal lære seg å programmere:
– Det er hjerteskjærende. Jeg ser stadig foreldre som roser sine smårollinger fordi de kan zoome inn på et bilde med fingrene eller leke med en app. Det er så misforstått. Det har ingenting med teknologisk forståelse å gjøre. Du blir ikke ingeniør av å leke med nettbrett. Du blir forbruker, ikke produsent, sier Upton til Dagens Næringsliv. En får dessverre ikke lest hele artikkelen i DN.no – krever abonnement.
Upton har tatt Alan Kay på alvor: «People who are really serious about software should make their own hardware»
Legg merke til mikrokontrolleren som Upton viser til, allerede 50 sekunder ute i videoen. Det er en ATMEL AVR, en liten sak som er moderne teknologihistorie fra Trondheim.
Avisen skriver videre «Koding, eller programmering, er kalt en av dette århundrets viktigste ferdigheter. Det nye realfaget.»
Koding kommer, også i norsk skole. Vi har hatt en forsøksordning, med sin egen læreplan, og nå kommer dette som et mulig valgfag ved alle ungdomsskoler. De fleste er trolig enige om at dette er litt sent (vi begynner med språk, K&H, litt drama og musikk mye tidligere). Men dette kommer nok. Det er bare å begynne å forberede seg, og da gjennom å tenke på koding som noe som handler om mye mer enn bare det realfaglige. Foreløpig er dessverre kompetansemålene litt snevre, men det kommer seg forhåpentligvis etter hvert som andre fag får opp gluggene.
Krysspostet fra JonBlogg
Hei!
Tusen takk for et fint innlegg. Jeg er veldig interessert i noen av meningen du fremmer i dette innlegge og skal skrive en master om programmering og Kunst og håndverk. Jeg lurte dermed på om du har noe litteratur eller kilder som går på dette tema som det hadde vært mulig å få?
Hei,
du kan sjekke ut om du finner noe her. Har nevnt en del litteratur nederst. Dette gjelder bruk av programmerbare roboter, men bør kunne være av mer generell relevans for programmering.
Vil ellers være spennende å høre mer om prosjektet ditt. Send eventuelt epost direkte til joh@hvl.no
Koding er vel et fag som burde undervises på flere nivåer. Jeg ser ikke på meg selv som en koder, men jeg kan skrive HTML og lese litt JavaScript.
Dette føler jeg er helt grunnleggende om man skal fungere i hverdagen. Tror som eksempel at mange lokale bedrifter taper på å ikke selv kunne oppdatere hjemmesidene sine.