Brukertesting av navigasjon

Megamenyen var tenkt som en inngangsport til innholdet vårt, men slik innhold og meny er bygget opp er vi ikke sikker på om det stemmer. Innholdet er bygget om som en rekke navigasjonssider med lenker som peker videre til landingssider eller innholdet vårt. Det vi ser er at slik megamenyen er bygget opp kan man bypasse navigasjonssidene og gå rett til innholdet. Det kan implisere at enten er mye av innholdet på navigasjonssidene overflødig siden det også finnes innganger i megamenyen, eller elementer i megamenyen er overflødige og menyen kunne vært mye mindre.

 

Vi ønsker å undersøke hvordan megameny blir brukt til navigering, og forsøke å lage en anbefaling til menyutforming som bør videreføres i nye nettsider for den kommende fusjonert institusjon. Fra Google analytics vet vi at våre sider får drøye 56% av trafikken fra en søkemotor og organisk søk og kun 29% finner oss direkte. Dette betyr også at det er stor sjanse for at brukeren vår aldri ser megamenyen og elementene i den, men hva dette har å bety for navigasjon gjenstår å se. Steve Krug snakker om «the trunk test», hvor nettopp scenario ved å finne en underside direkte enten via lenke eller en søkemotor, og hvordan brukeren kan orientere seg. Trunk test-orientering er ikke en del av megameny-problematikken, men er absolutt relevant når det gjelder navigering, så vi noterer trunk test på listen. Testingen vil gjennomføres som brukertesting med testlab, med 10 deltakere. Deltakerne skal dekke brukergruppene «potensielle studenter», «eksisterende studenter» og «eksterne». Dette dekker de viktigste målgruppene HiB har på eksisterende nettsted. Rekruttering av disse skjer gjennom venner, bekjente, familie for potensielle studenter og eksterne, mens studentorganisasjonene har tidligere sagt at de er behjelpelige med å finne testpersoner som skal representere eksisterende studenter.

En vanlig måte å gjennomføre brukertester på er å la brukerne får oppgaver som skal utføres og at de forsøker å tenke høyt underveis. Ved at de tenker høyt kan vi få innsikt i hvorfor de klikker der de gjør og om resultatet av klikkingen er som forventet. I denne testen har vi utformet 6 oppgaver hvor alle kan løses ved hjelp av navigasjonssider eller megameny. Testpersonene vil ha valgfritt startsted, aka en tom nettleser, men hvis Google eller andre søkemotorer er foretrukne vei inn noteres dette og testleder vil henvise til våre nettsider.

Scenario som skal testes:

Du er forsker på NTNU Gjøvik og er interessert i prosjektet «Virker hverdagsrehabilitering».  Du ønsker å komme i kontakt med prosjekleder for prosjektet.

 

Du er bibliotekar ved en videregående skole og ønsker å lære mer om hvordan du kan rettlede elevene dine i skrivearbeid. Du har hørt at Høgskolen arrangerer konferanse om akademisk skriving, og du vil gjerne vite mer om denne.

 

Du er journalist i BT og lurer på hva Høgskolen i Bergen arbeider med og hvilken faglig profil høgskolen har.

 

Du er student ved lærerutdanning og trenger veiledning fra en studieveileder.

 

Du er ingeniørstudent på 3.året og lurer på hvilke emner som har undervisning i dag.

 

Du studerer ergoterapi og har hjemmeinnlevering via Itslearning i dag.

 

Hvordan går du frem?

For vår del er det mye læring i denne testen. Brukertesting er et område hvor vi har stor entusiasme, men begrenset erfaring.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *