Medieanalyse 2.kvartal

Høgskolen i Bergen ble nevnt eller omtalt i 514 mediesaker denne perioden. Dette er omtrent på linje med 1. kvartal (502). Webmedier utgjør fortsatt den største andelen (70 prosent). Deretter følger trykte medier (25 prosent), og etermedier (5 prosent).

De fleste oppslagene kommer i kategorien «andre medier» (43 prosent). Det vil si hjemmesider til ulike virksomheter i samfunnet (organisasjonsliv, næringsliv og offentlig sektor) som har nyhetsoppdateringer på sine websider.  Resten fordeler seg i redaksjonelle lokalmedier (27 prosent), riksmedier (17 prosent), og regionale medier (12 prosent). Dette er i tråd med tidligere tendenser/ fordelinger.

Ser vi på hvilke kilder som har omtalt HiB flest ganger ligger På høyden på topp med 18 saker. Deretter følger Bergens Tidende med 11 saker og Khrono med 8.  Forskning.no har 7 saker, hvorav 4 av disse sakene er produsert av Seksjon for kommunikasjon.

Som tidligere er de fleste sakene er nøytrale (52 prosent). Saker som bidrar til å gi et positivt bilde av HiB utgjør 43 prosent, mens negative utgjør bare 5 prosent av oppslagene i denne perioden. Saken om lang turnuskø for fysioterapistudenter i april fikk imidlertid stor spredning i ulike medier rundt omkring i landet. Blant de positive sakene som fikk stor spredning finner vi Eivind Wengaard sin masteroppgave som viste at elever med god kondisjon hadde bedre konsentrasjon. Det samme fikk fusjonsplattformen/ innstillingen til fusjon i begynnelsen av mai.

Ansatte som engasjerer seg i samfunnsdebatten og bidrar med kronikker og debattinnlegg bidrar til å bygge høgskolens omdømme som en kompetanseorganisasjon. I tillegg til ansatte som bidrar med faste innlegg på Innsikt i BT (Silje Mæland, Herner Sæverot, Ole-Bjørn Rekdal, Roger Ekeberg Henriksen og Stig-Erik Jacobsen), kan vi nevne kronikken av Frode Thuen (+ hans faste spalte i A-magasinet).

Underlagsmateriale medierapport 2.kvartal 2016.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *