Analysetall for august 2016

Webben

Hvis via var en kommersiell aktør ville jubelen stått i taket på grunn av den kraftige økningen i antall sesjoner og besøkende, fra 75000 i juli til 214000 i august. For oss betyr det bare at studentene har kommet tilbake og normalsituasjonen er gjenopprettet. Andelen nye brukere er sunket fra 35% i juli til 23% i august. Både årets ferske studenter og eksisterende studenter går under merkelappen «returnerende brukere» hvis de har besøkt siden vår ila de siste måned.

Forsidenyheten vår er blitt klikket på 7220 ganger i august. Mest populær her er saken om studiestart. 53% av alle som har klikket har kikket på denne siden og med topp i antall besøkende den 14. og 15.august med drøye 2000 besøkende. Saken er lest flere ganger, men da via andre innganger. Siden er vist 13172 ganger, og de aller fleste (63%) har funnet den via Google eller en annen søkemotor, nesten 600 kom via Facebook og noen har fått en lenke på epost.

Vi har hatt drøye 1300 visninger av nyhetssakene på forsiden. De mest populære der er

Mest brukte søketermer er endret fra tidligere og reflekterer at det er nytt studieår og mange nye studenter som skal sette seg inn i sin studenthverdag. «Timeplan» er det mest brukte søkeordet på nettsidene, etterfulgt av «politiattest», «pensum» og «studentweb». Andelen som søker på nettsidene er fremdeles lav, 7%,  noe som er en økning fra tidligere med ca 0,5-1%.

Akkurat nå har vi 107 besøkende på nettsidene våre. Alle sider som besøkes er studierelaterte sider med unntak av en; siden om institutter ved AIØ. 3 av disse kommer fra Facebook, mens 1 kommer fra afterschoolafrica.com, 1 fra uhr.no og 1 fra vernepleierportaler.no. De aller feste kommer fra Vestlandet og bergensområdet, men det sitter en stakkar i Trondheim og titter på nettsidene våre mens dette blir skrevet. Teknologifordeling er 70% mobil, 26% desktop og 4% nettbrett.

Fusjonsinfo har vi hatt 2630 økter med 8142 sidevisninger. Lesere ser i snitt 3.1 sider og dette bruker de nesten 3 minutter på. Det er 3 som leser fusjonsinfo akkurat nå, 2 av dem leser om det nye interimstyret.

Rektoratet.hib.no har hatt 667 sidevisninger på 452 brukere. Lesere ser ca 1.24 sider, 80% ser bare en side før de forsvinner igjen. 84% av leserne kommer fra Allmenningen, mens nesten 13% kommer via hib.no. Den 30 august og påfølgende dag var det et hopp i besøkstall, med nesten 200 av sidevisningene på disse to dagene. 30.august var dagen rektor blogget om at planleggingen av den nye høgskolen var i gang.

Utvekslingsbloggen (utveksling.hib.no) har hatt 555 besøkende i perioden, med drøye 1600 sidevisninger. Brukerne leser i snitt 3 sider pr besøk. Den mest populære posten er saken om to studenters første måned i Australia (http://utveksling.hib.no/forste-maned-i-australia/), etterfulgt av bloggpostene til Emilie og Marit (http://utveksling.hib.no/author/emiliemarit/) og Hanna og Lotte (http://utveksling.hib.no/author/hannalotte/)

Sosiale medier

Facebook

Her finner du vår facebook-side.

August bærer preg av studiestart og er en travel måned i sosiale medier. Vi har en jevn økning av følgere på HiBs Facebook-side. Rekkevidden pr. dag øker også i takt med økningen av følgere. I august har vi produsert flere videoer en normalt, noe som har vært en suksess. Vi har produsert to korte omvisningsvideoer som begge har vært svært populære. I tillegg har vi testet live-videosending for første gang. Dette var også svært populært og er noe vi kommer til å fortsette med.

Rekkevidde for interaksjon
Rekkevidde for interaksjon
Antall videovisninger på HiBs facebook-side
Antall videovisninger på HiBs facebook-side

 

Antall følgere på Facebook - utvikling over tid
Antall følgere på Facebook – utvikling over tid

 

Instagram

Også på Instagram er det omvisningsvideoene som har vært mest populære denne måneden med 898 og 804 visninger. Vi har 2649 følgere på Instagram.

Snapchat

Også i august har vi lånt ut Snapchat kontoen vår til studenter. Denne måneden har fadderuken og en gjeng BLU-studenter lånt kontoen. Det har vært svært populært og innholdet har nær 100% rekkevidde til våre følgere. Vi har økt rekkevidden vår fra 350/400 til ca 600 denne måneden, og ser at det fortsetter å stige.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.