Elever eksperimenter med ny digital teknologi og læring

Utdanningsdirektoratet har etablert BetaLab, som skal være et sted for utprøving og eksperimentering med ny digital teknologi og læring. Dette er samtidig et utviklingsprosjekt som skal bidra til å bringe teknologien ut i klasserom, barnehager og lærerutdanninger. Siktemålet er å kommer fram til god praksis og gode eksempler.

For tiden er det mye snakk om programmering og algoritmisk tenkning. Programmering i skolen handler mye om å la elevene være kreative og skapende med teknologi, men algoritmisk tankegang er en problemløsningsmetode som dreier seg om å tilnærme seg problemer på en systematisk måte.

Programmering er ofte også en del av det tverrfaglige arbeidet som flere skoler gjør i sine skaperverksted. I et skaperverksted kombineres tradisjonelle håndtverksfag med nye teknologier som 3D-printing, laserkutting, e-tekstiler og programmerbar elektronikk.

Ved å kombinere teknologi, programmering og håndtverk, kan elevene få være utforskende og kreative med teknologi. I filmen nedenfor, fra skaperverkstedet på Oslo Vitensenter, ser vi hvordan elevene bygger og programmerer roboter.

Via Roboter i skolen.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *