PÅ TVÆRS AF NORDEN: økokritiske strømninger i nordisk børne- og ungdomslitteratur

Denne antologi giver indblik i økokritiske strømninger i nyere nordisk børne- og ungdomslitteratur, både fra et forskningsmæssig, formidlingsmæssig, illustrativt, litterært skabende perspektiv. Antologien byder blandt andet på essays om antropocæne udfordringer, undersøgelser af relationen mellem natur, kultur og skrald og miljøaktivister i nordisk børne- og ungdomslitteratur. Derudover findes syv stærke økodramaer, der alle er blevet […]

NORLIT 2021 Literature and space

Norlit21 invites scholars to examine the question of how space intervenes in literature and how literature produces and reconfigures perceptions of space. How can literature – new and old – help us think about the processes of spatial reconfiguration and conflicts of expansion/contraction? What new forms of cultural and literary spaces are currently emerging, be it in the literary form itself or in the spaces that produce, disseminate, and respond to […]

Stipendiatstilling ved NTNU knytt til prosjektet “Litterær kompetanse for berekraft”

Stillinga som stipendiat i norskdidaktikk er knytt til prosjektet “Litterær kompetanse for berekraft” (LKB) under forskingsgruppa “Barndom i krisetid” (BiK). Hovudmålsetjinga for prosjektet er å utvikle teoretisk og empirisk kunnskap om korleis berekraftig utvikling kan vera del av litteraturundervisninga i norskfaget. Se utlysing:https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/193607/stipendiat-i-norskdidaktikk

CFP: An Interdisciplinary Conference on the Environment and Young People’s Literature and Culture

Vancouver Island University, June 11-13, 2021 Nanaimo, British Columbia, Canada In the past year, we have witnessed continents burning, islands and coastal regions flooding, and increases in extinctions of flora and fauna. While concern over the human impact on the environment has existed for decades, there is a new sense of urgency demanding a cognitive […]