Click on title to access the thesis
2022
Kaja Novaj Erichsen & Julie Sundstrøm: «Ingen verdensbeboere, det kan verden si ja til»: En økokritisk undersøkelse av mellomtrinnselevers lesning av bildeboken Verden sa ja.
2021
Elise Aarak Kiland: Fremstillinger av natur og klimakrisen i bildebøkene Hvorfor er jeg her? og Verden sa ja.
Ragnar Emmerhoff Lothe: Ein kulturell plantestudie av to norske fantasyromanar for barn og ungdom.
2020
Ingeborg Strandos: Å verte ein økoborgar. Ein studie av Ishavspirater og medvit om berekraftig utvikling.
Yvonne Kvellestad Skudalsnes: Lyrikk som tankerørsle omkring menneske og natur Økokritiske lesingar av diktsamlingane Eg er eg er eg er og Skogen den grøne av Ruth Lillegraven
2019
Ole Henrik Lund: Snakkar du til meg?: Ein økokritisk studie av forhandlingar om ulike livsformers verdi i teikneserien Amuletten av Kazu Kibuishi.
Line Alvheim Åse: Når vi blir voksne er det for seint»: Klimaengasjement i to romaner for barn og unge
Kristine Aga Haugom: When Ludology and Narratology Meet: A Comparative Analysis of an Ecofictional Video Game and an Ecofictional Book.
Tora Eide Hodneland: Cities of Tomorrow – Urban Landscapes and Urban Sustainability in Marie Lu’s Legend trilogy
Eirin Krogedal Høie: Dialog for miljø – I valgfaget Natur, miljø og friluftsliv på ungdomstrinnet
2018
Marta Nagel-Alne: Naturuttrykk i fantastisk barnelitteratur – ein økokritisk analyse av tre norske barneromaner
Stine Bjerkhagen Standal: Posthuman Identities: Cyborg Characters in Young Adult Fiction
2017
Rebekka Hennum: Kjæledyr i realistisk barnelitteratur
2016
Espen Iversen: Klima, kriser og ulikhet. Om utsatte mennesker og områder i bildeboken Hvorfor er jeg her?