Statusrapporten skal skrives i forkant av praksis. Hensikten med statusrapporten er at den skal gi veileder og kontaktlærer et godt utgangspunkt og avklaring for videre oppfølging og veiledning av studenten. Studenten blir forberedt ved å bli bevisst på sitt nåværende ståsted og den progresjon som har foregått hittil i studiet.
Statusrapporten skal innholde:
- Relevant utdanning før radiografutdanningen samt kort oppsummering av faggjennomgangen til nå i radiografutdanningen.
- Tidligere arbeidserfaring.
- Hva kan jeg om denne seksjonen / modaliteten, hvilke pasienter forventer jeg å møte i denne praksisperioden, gjennomført obligatoriske kurs, lest hjemmesiden og satt meg inn i hva som forventes av meg i praksis, hva som forventes at jeg har satt meg inn i før praksis, har jeg nødvendige IT tilganger
- Erfaringer fra tidligere praksis.
- Hva jeg ønsker å fokusere spesielt på i denne praksisperioden, hva tror jeg vil være utfordringer i denne praksisen
- Fritidsaktiviteter / verv som har betydning for din utvikling i radiografstudiet.
Ansvarsfordeling:
Student: Avlevere oppdatert statusrapport innen tidsfrist (ca. 1-2 maskinskrevet side) til kontaktlærer før hvert nytt praksisområde. Levere statusrapport til veileder første dag i praksis.
Kontaktlærer: Gjennomføre en samtale med studenten før praksisstart, godkjenne og signere statusrapporten.
Veileder: Avsette tid til å motta studenten første dag samt lese statusrapporten.