Vi(n)dunderlig!

I helgen reiste vi til Stellenbosch, som lå 50 minutter unna Cape Town, og ikke 2 timer som vi trodde… Vi hadde stått opp kl 06 for å kjøre til Stellenbosch og være der til guidebussen hentet oss 09.15. Det ble en times venting på hostellet ”Stumble Inn Backpackers Lodge” i Stellenbosch, før guidebussen som skulle kjøre oss til totalt fire ulike vingårder i løpet av dagen kom og hentet oss. Minibussen ble stappet full av fire nordmenn, to tyskere, fire amerikanere og tre ”Jo’burgere” (Fra Johannesburg) i tillegg til guiden. Vi var i godt lag, og stemningen ble bare bedre og bedre utover dagen. Vingårdene og området (Winelands) var veldig imponerende, til tross for regnet. Jo’burgerene synes det var sjokkerende at det hadde regnet tre timer i strekk, noe de ikke var vandt med fra Johannesburg. Da vi fortalte at i Bergen hadde det regnet 100 dager i strekk, holdt de på å gå i taket. Vi føler oss virkelig som vikinger i dette landet, når de synes det er ”freezing” når gradestokken viser rundt 16 grader.

Her er vi på Muratie Estate, som er den eldste vingården i Stellenbosch.

Turen gikk videre til Glenelly, den nyeste vingården i Stellenbosch, eid av en gammel ”Madame” på 87 år. Hun kjøpte gården da hun var 79 år, og gjorde den om fra fruktgård til vingård.

Vinturen varte fra 09.30-ca 17.00, og vi hadde ikke lyst at det skulle ta slutt når vi ble kjørt hjem til hostellet vårt. Den Sør-Afrikanske vinen falt virkelig i smak 🙂

Kristin gruer seg til å sove øverst i køya på hostellet.

Kvelden skulle bli avrundet med en tur på byen, men kombinasjonen vinsmaking og å stå opp kl 06 var ikke bra for oss. Vi endet opp med å spise (veldig dårlig pizza) på en restaurant og legge oss tidlig.

Dagen etter reiste vi til en annen vingård, Spier. Vi var ikke på mer vinsmaking, men besøkte wildlife outreachen de hadde der. Der kunne vi se på cheetahs (geparder), marekatter og andre typer kattedyr, samt ugler, ørner og andre rovfugler.

Cheetah 🙂

Fin pus 🙂

Marina viser frem de søteste agora- sauene 🙂

Marekattene stiller seg opp mot solen, slik som dette, for å varme opp magen sin som vil holde på varmen og sørge for at marekatten ikke fryser.

Stooore øyne 🙂

Denne ugla var veldig rar!

Da vi kom hjem fra Stellenbosch, var terrassen våt fra regnet. Kristin bestemte seg for å benytte sjansen til å vaske terrassen for fuglebæsj. Litt skeptisk til alt vannet som rant ned fra vår terrasse og videre til de i etasjen under, men vi fikk vertfall en mye renere terrasse!

Mandag hadde vi bestemt oss for å reise til Robben Island dersom været var bedre, og det var det. Men dessverre fant vi ut da vi kom til billettluken at turen var fullbooket frem til dagen etter. Vi gikk så og spiste lunsj på ”The Africa Cafe”. En kjempekoselig cafe med god stemning. Maten var derimot litt for økologisk og vegetarisk for min gane, og for første gang her klarte jeg rett og slett ikke spise opp all maten min.

The Africa Cafe

Soppeburger med løkbrød, en sterk hjemmelaget tomatsaus og mange andre smaker som kriget i ganen min.  Men det så veldig fint ut, og de andre likte det bedre enn jeg gjorde.

Vi bestemte oss etterpå for å reise på District Six Museum, men der fant vi også ut at det var stengt for dagen. Vi var veldig heldige i dag! Dermed enda vi opp på Castle of Good Hope. Der fikk vi en interessant guidet tur rundt på festningen.

Inngangen til Castle of Good Hope med Table Mountain i bakgrunnen.

Nå sitter vi på skolen og er klar for en ny uke på laben! Forrige uke ble heller ikke så veldig suksessfull lab-messig, så vi håper det blir bedre denne uken. Vi begynner å bli litt stresset for om vi kommer til å bli ferdig med prosjektet i tide…