Uke 5 allerede!

Dette er et innlegg fra en student som i skrivende stund er både trøtt og sliten, men også veldig fornøyd med helgen.

På fredag tok vi helg litt tidligere for å kunne slappe av ved bassenget på skolen, noe vi hadde sett frem til da det var veldig varmt. For Marina ble avslappingen brått avsluttet da ei jente kom og inviterte henne med seg baki buskene, der det var en gutt som tydelig hadde vist sin interesse for henne. Vi andre tre var litt bekymret med tanke på denne ”blind daten”, og prøvde å følge med hva som skjedde bak i buskene der, og syntes Marina ble borte litt lengre enn forventet. Omsider kom Marina tilbake med et lurt smil om munnen, og sa at gjengen ville hilse på oss også. Vi ble med bak i buskene og hilste på gjengen, som satt og drakk øl på skolens område, og det var derfor de befant seg inne i buskene. De viste seg å være veldig hyggelige, men vi syns hele opplegget ble veldig kleint og vi kjørte raskt hjem.

Resten av fredagskvelden gikk med til trening og laging av piroger (plan B da vi fant ut at vi verken hadde bakepapir eller stekebrett til å lage pizza på).

Lørdagsmorgen reiste vi til Observatory, Cape Town, for å delta på landsmøtet til ANSA Sør Afrika (Association of Norwegian Students Abroad) fra lørdag til søndag. Der deltok rundt 20 norske studenter som var på utveksling eller tok hele utdannelsen sin ved ulike universiteter og byer i Sør Afrika. Selve møtet varte noen timer på lørdagen, og der ble det bl.a. valgt nytt landsstyre for 2012-2013.

Marina i møtelokalet i Observatory Community Centre.

På kvelden var det 3-retters middag på restauranten Stardust, som hadde et veldig spennende konsept. Alle servitørene viste seg nemlig å være sangere/artister, som mellom serveringene fremførte, med veldig imponerende stemmer, en god blanding av gamle slagere og nyere poppiser. Utrolig gøy og underholdende! Stemningen i lokalet var helt vill, og det ble danset på både bord og stoler under sangene.

Jeg og Marina på Stardust.

Denne servitøren imponerte med sin unge og sjarmerende Elvis- cover.

Etter Stardust gikk turen videre til det som ble vår første ordentlige tur på byen her i Cape town. Jeg skal ikke gå i detalj hvordan kvelden utartet seg, men kan nevne noe. I Sør Afrika er det tydeligvis (ikke så sjokkerende kanskje) lov å røyke inne på utesteder, noe som fisefine nordmenn reagerte brått på da vi entret lokalet. Jeg setter virkelig pris på forbudet vi har i Norge nå! Til tross for ekstreme doser passiv røyking, ble kvelden veldig vellykket og det ble tidlig søndagsmorgen før vi kom oss til sengs på backpackers lodgen vi var innlosjert på for natten.

Her viser Kristin hvordan det skal gjøres på biljardbordet.

På søndag var det, til tross for få timer søvn, opp å stå og spise frokost borti gaten. Etter frokost ble vi kjørt til townshipen Gugulethu. Der satt vi på en slags uteplass som het Mzoli, som allerede klokken 13.00 denne søndagsmorgenen, var stappet full av både lokale og tilreisende som var godt igang med drikkevarene og danset rytmisk til afrikansk trommemusikk. Jeg, for min del, hadde nok med å prøve å drikke colaen jeg hadde kjøpt meg, og tok det ganske rolig. Vi fikk servert grillet kjøtt (med uvisst opprinnelse) og pølser i vaskebaljer (!), noe som i utgangspunktet ikke tiltrakk meg så veldig, men kjøttet var godt krydret og smakte ikke så aller verst.

Grillet kjøtt og pølser servert i en vaskebalje.

Kristin, Marina og Sandra utenfor Mzoli i Gugulethu.

Gatene var stappet fulle av mennesker og det var et yrende folkeliv i Gugulethu.

Turen fra Gugulethu og hjem ble litt lengre enn ønsket pga en misforståelse med taxisjåføren. Det hadde derimot vært en veldig hyggelig helg i møte med andre norske studenter. Det var veldig gøy å få delt erfaringer og få tips om hva som er bra å gjøre her, og hva som ikke er så bra. Nå håper vi at vi får fri fra laben på 17. mai, slik at vi kan delta på ANSA SAs 17. mai- feiring i Cape Town.

Trøtte og slitne turister måtte ty til McDonald’s da de kjørte hjemover. En positiv overraskelse var at en Big Mac- meny og McFlurry fikk en sum på bare omtrent 36 kr! Woho!

Uke 5 av oppholdet vårt her i Cape Town er nå i gang, tiden så langt har gått veldig fort! Denne uken skulle vi kommet i gang med den praktiske delen av bacheloroppgaven vår. Dessverre var ikke veilederen vår på skolen i dag heller, men vi håååper vi får gjort noe praktisk i morgen! Vi må også komme i gang med planleggingen av ferien vår neste uke.