I heart NY!

På fredag tok vi buss til New York for litt sightseeing og shopping! Vi reiste med busselskapet Fung Wah Bus, som ikke har et bra rykte på seg, med punktering av dekk, krasj, sovnende bussjåfører og forsinkede busser, noe vi fikk vite etter at vi hadde kjøpt billett. Heldigvis gikk turen bra for oss, og det at vi kun betalte 15$ per person en vei var en bonus. Bussturen tok cirka 4 timer fra Boston til New York, eller rettere sagt til Chinatown på Manhattan.

Da vi endelig var fremme på Manhattan ble det en del gåing i gatene for å prøve å finne frem til Battery park, hvor vi skulle ta en ferje til Frihetsgudinnen og Ellis Island. Dette var ikke så lett uten kart, men vi fant en informasjonsbod med kart til slutt, slik at vi fant fram, HURRA!

Båtturen til Frihetsgudinnen og Ellis Island var fin med utsikt over Manhattan, Brooklyn og New Jersey. Frihetsgudinnen var flott, og Visnesbuen kan være stolt over at mesteparten av kobberen kommer derfra. Vi var innom et museum for 9/11 og 9/11 Memorial. De hadde bygget et veldig flott monument for de som døde i terroren 9/11, som bestod av to basseng. Hvert basseng representerte et av Twin Towers, hvor navnene til de som døde i terroren var inngravert.
På kvelden hadde vi oss pizza fra pizza hut og var oppe i Empire State Building. Utsikten fra Empire State Building hadde nok vært bedre om det ikke hadde vært tåke, men var en sinnsyk opplevelse, selv med tåken.

Venter spent i køen for å kjøpe billett til ferjen som skulle ta oss til frihetsgudinnen og Ellis Island.

Frihetsgudinnen med Manhattan i bakgrunnen.

Posering med Manhattan i bakgrunnen!

Posering med frihetsgudinnen i bakgrunnen!

Winter garden med palmer og gjenbrukslampe.

Survivor Tree! Dette treet ble plantet på det originale World Trade Center Plaza på 70-tallet og stumpen av det ble funnet etter terroren. Trestumpen ble deretter tatt hånd om og stråler den dag idag.

Det ene minnebassenget med alle de avdødes navn på.

Times Square!

Utsikten fra toppen av Empire State Building! Vi var hele 86 etasjer over bakken! Hadde det ikke vært tåke, hadde vi nok sett enda mer.

I 86. etasje i Empire State Building.

Lørdagen startet med en god pannekakefrokost og gratis kaffi, noe som førte til koffeinoverdose. Været var supert og det var perfekt vær å vandre gatelangs i NY. Det gøye med New York, er at det skjer noe rundt hvert gatehjørne. Vi tok turen til Grand Central Terminal som var fantastisk flott både utvendig og innvendig. Utenfor GCT var det et Earth day-arrangement, hvor vi fikk gratis smaksprøver på ulike ting, som brownies og energidrikk. Videre gikk turen til FNs hovedkvarter, hvor vi var inne i hovedbygningen. Her var det mange som tok bilde sammen med et bilde av Trygve Lie(FNs første generalsekretær), og jeg ble litt stolt. Vi var en tur innom New York Library, og fant raskt ut av at det var feil bibliotek, da vi håpte på å sjekke ut det originale biblioteket. Heldigvis lå det orginale New York Library like rundt hjørnet. Utenfor biblioteket var det noen som leste, noen nøt solen, mens andre breakdancet.

Lørdags ettermiddag så vi broadway-musikalen Mamma Mia. Dette var den beste musikalen Sveinung hadde vært på (også den eneste). De var veldig flinke, og jeg satt med frysninger etter hvert nummer. Kvelden ble benyttet til å se en annen broadway-musikal, nemlig Priscilla, Queen of the Desert. Vi hadde ikke peiling på hva vi kom til, men det ble raskt klart at showet dreide seg om drag-queens med fantastiske stemmer og dansemoves. (Sveinung ble veldig sjokket). Musikalen var morsom og det var mange gode sanger som ble sunget, som blant annet It’s Raining Men og True Colors.

Utsikten fra hotellrommet! (Central Park og skyskraperer)

1000 kaloriers frokost! Pannekaker med frukt og sirup, nam.

Utenfor Grand Central Terminal 🙂

Litt kunst utenfor FN Hovedkvarteret

FN-flagget!

Posering inne i New York Library.

Sveinung venter spent på at Mamma Mia Musikalen skal starte!

Konsert!

Brownie-cupcake! Yummi.

Peanut-butter cupcake!

M&M-world endte med en stor pose med selvplukket M&M.

Det regnet på søndagen, så vi brukte dagen til shopping, og var blant annet på Verdens største butikk, Macy’s. Bussturen hjem var veldig kald, da bussjåføren tydeligvis ikke visste hvordan aircondition virker, og ville ikke skrue opp varmen da han ble spurt. Vi overlevde, heldigvis!

Kort oppsummert var byen og helgen helt fantastisk med mye sightseeing, shopping og hele to broadwayshow. Anbefaler alle som har tid og penger til å reise der, en spennende by med mange muligheter(og gode cupcakes).

– Astrid

0 kommentarer til «I heart NY!»