I praksis – ulike tilstander og forhold enn i Norge

Her i Afrika møter vi vanligvis på folk med lik diagnose som i Norge, men her er personene mye dårligere på grunn av manglende ressurser, økonomi og dårlige sanitære forhold. Dette påvirker også behandlingen. Hjemme kan for eksempel premature barn få medfødt Cerebral parese (CP), mens i Afrika kan infeksjon som malaria ved fødsel føre til CP. Dette er bare et av mange eksempler på hvor ulikt det kan være. Det er også vanskelig å planlegge eksakte dager for spesielle typer behandling, tilpasninger,oppfølging og inngrep ettersom afrikanere ikke er så opptatt av tid. Hvis en i rullestolavdelingen sier at rullestolen skal være ferdig og klar til tilpasning neste uke, kan den kanskje stå klar neste uke eller måned,noe uvisst.

Og i brannskadeavdelingen er det alvorlig skadde barn og voksne med store åpne sår, og for at sårene skal heles fortest mulig ligger pasientene uten klær og plaster etc. I starten av praksisperioden var det en pasient som hadde stor fremgang og pågangsmot, og det så ut til at sårene begynte å gro. Etter cirka 2 uker ble pasienten flyttet til en annen avdeling, hvor sykepleierne dekket sårene til med gasbind ol. Dette medførte til at pasienten fikk store betente sår, og fikk en psykisk «knekk» som nedstemthet. Heldigvis får gutten ofte familien på besøk som støtter og muntrer ham opp. Gutten er nå på bedringens vei igjen etter at en av mine medstudenter har tatt en samtale med sykepleierne, legen og nevrologen angående hans tilstand. Vi håper gutten vil fortsette med fremgangen og få tilpasset rullestolen og flytte hjem igjen til familien sin.

I barneavdelingen møter jeg på mange barn med ulike diagnoser, men det er speiselt en diagnose som har fascinert meg mer enn noen andre; Erb`s palsy. Jeg har ikke hørt om den før jeg kom til KCMC.

Bilde av en gutt med Erb`s palsy.

Det er en medfødt nerveskade som oppstår ved subluksasjon av skulderen ved fødsel. Det skjer oftest ved kompliserte fødsler via SVD (altså fødekanalen), gjerne hvis barnet blir født med hode og en arm først. Et barn med denne typen nerveskade kan vanligvis ikke ha like mye bevegelighet, muskelstyrke eller funksjon i armen som er rammet. På den positive siden er skaden oppstått tidlig i spedbarnsalderen, noe medfører til at barnet lett kan lære seg «to-hånd» teknikker som gjør det lettere for ham/ henne å mestre hverdagslivet på egenhånd.

I praksis har jeg en gutt på 6 måneder som jeg gjør håndtrening med. Han er veldig smart og allerede nå kan jeg se tendenser til at han prøver å hjelpe til med den friske hånden i ulike aktivitetet som bygge med legoklosser 🙂 Helt utrolig!

0 kommentarer til «I praksis – ulike tilstander og forhold enn i Norge»

  1. Veldig fint innlegg anette! :))
    Det er kjekt å se at du engasjerer deg i barnas helse der nede, og lærer dem å leke med lego..stå på!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *