Zanzibar

Da er vi tilbake i huset i Dar etter to fine uker på Zanzibar.

Første helgen på Zanzibar dro vi til Østkysten, Pongwe. Det er et lite sted med kun strand og noen hoteller. Vi bodde på et veldig fint hotell og følte vi var kommet til paradis, etter en slitsom uke i Stown Town. Det viste seg at det kun var stedet som var bra, servicen var ikke akkurat på topp, heller ikke maten. Det var også ektremt langgrunt, og vannet var varmere enn lufta, noe som sier litt om hvor varmt vannet var. Men alt i alt, hadde vi en veldig deilig og avslappende helg der.

Så var det tilbake til svette, masete Stown Town og 4 nye dager med å lære Swahili. Det ble litt mye gramatikk til tider og ganske vanskelig, men vi kom oss igjenom det og lærte mye. Vi brukte ettermiddagene til å gå på marked og oppeleve Stone Town, og vi fikk også oppleve skikkelig regntid hvor gatene blir fylt av vann. En dag var vi også på Spice Tour! Da dro vi til en gård en halv time utenfor Stone Town hvor vi fikk se, lukte og smake på alle slags krydder og frukter. Dette var en veldig gøy og spennende oppelevelse! 😀

Siste helgen på Zanzibar dro vi til Kendwa, nord på øyen, og prøvde oss da på de lokale bussene, dalla-dalla. Dette var en opplevelse i seg selv, med åpne, stappfulle busser og dårlige veier, men det gikk veldig fint. Når vi kom fram til Kendwa fant vi ut at det var dette som virkelig var paradis, med hvite strender, turkist hav og et syn øyet sjelden har sett. Når vi kom fram kom det en skikkelig skur, så vi benyttet tiden til å bade med de lokale barna før en halv time med skrubbing og en halvtime med massasje, fantastisk! 😀 De neste to dagene ble brukt på total avslapping og slikke sol, solen er ekstremt sterk, så det blir endel tid i skyggen for å unngå å bli helt loobster! =p Om kveldene spiste vi god mat og på lørdag kveld var det full moon party på Kendwa Rocks med mange dansere, underholdere, vannpiper og litt godt i glasset.

Vi kom tilbake i går kveld, til ferdig middag på bordet, luksus! I dag var vi på sykehuset og snakket med hun som er ansvarlig for sykepleierstudentene på sykehuset her. Vi satte opp en foreløbig plan for hvor vi skal være, fikk møtte han som skal være koordinatoren vår og på onsdag skal vi starte i praksis. Vi skal alle starte på ulike «pedriatric vards» og er veldig spente og gleder oss til dette.

Ellers har alle hatt noen runder med kvalme og magesjau, men dette er vel noe man må regne med når man reiser og det går heldigvis over relativt fort.

Nettet samarbeider ikke helt med opplasting av bilder, så det blir bare en smakebit i denne omgang!

CJC

ps. alle som leser må kommentere, hehehe