PRAKSISSTART

Da var første praksisuke overstått på Muhimbili University Hospital. På mandag reiste vi tidlig inn til sykehuset for å snakke med dekanen for sykepleierne. Vi regnet med at det ikke ble noe praksisstart denne dagen da det var litt ting som måtte ordnes, og rett hadde vi. Kan vel si at de ikke var helt forberedt på at vi skulle komme, og likeså hvilke avelinger vi skulle være på i disse åtte ukene i praksis. Ting ordnet seg og vi skal nå være på ulike barneavdelinger i tre uker, derav underernæring, brannskade enhet, medisinsk- og kirurgisk avdeling. Etter jul skal vi være på akuttmottaket i to uker og deretter tre uker på pre- og postenhet på mor-barn avdeling. I hovedsak skal vi gå sammen to og to studenter. Da ting måtte ordnes, startet vi ikke i praksis før på onsdag. Vi er alle enige om at det blir noen spennende, lærerike men tøffe og utfordrende dager i praksis. Det er mange inntrykk og opplevelser som skal bearbeides, og ikke alle er like lette.

I og med at vi ikke begynte i praksis før på onsdag, tok vi studiedagen vår på tirsdag. Vi bestemte oss da for å reise på en strand, sør for Dar Es Salaam, Sunrise beach. Transportsmiddelet ble igjen to stk bajaji, deretter en lokalferge. Her var det om å gjøre å stue flest mulig mennesker, samt biler inn på fergen, vi fikk virkelig sett hva Afrika har å by på (se bildet under). Det var ellers en fin og avslappende dag på stranden, men hjemreisen skulle vise seg å by på litt utfordringer. Pga få transportmidler på stranden vi lå på, ble løsningen å stue alle fem inn i en bajaji. Dette gikk smertefritt, helt til vi kom til sentrum av Dar, her ble vi nemlig stoppet av politiet. Sjåføren, og likeså oss fikk en advarsel, og etter litt fikk vi kjøre videre, men da i to bajaji 😀 Vi lærer også etterhvert…

Etter mye reising de siste ukene, bestemte vi oss for å være i Dar denne helgen. I dag har vi igjen tatt turen på stranden, ikke så langt fra der vi var på tirsdag. Solen har virkelig tatt i dag også, noen av oss er virkelig blitt lobster. Men med litt after sun regner vi med at det etterhvert går over til brunfarge. I morgen tenker vi å ta en pause fra solen, og heller ta en dag på det store kjøpesenteret og gjerne en tur på kino.

Ellers stortrives vi her. Vi får vannvittig god frokost og middag av Rehema, likeså får vi ryddet og vasket klær av Gofrey. Vi føler mildt sagt vi lever på hotell, så skal absolutt ikke klage 🙂

CJC

Alt går ann..

Sunrise Beach
Ferge i Afrika…

0 kommentarer til «PRAKSISSTART»

1. Skal si dere får være med på litt av hvert 🙂 Tror jeg hadde fått litt panikk på den fergen der. Men hadde kost meg skikkelig på stranden. Kos dere og pass på hverandre.
    Og som mamma sikkert har sagt drikk masse og få i dere salt.
    Klem fra oss i lyngbøveien. Vi har startet hardkjøret med juleforberedelser og vi har snø 🙂

2. Her kan man virkelig drømme seg vekk.. Så mye dere får oppleve! 🙂 Heldige er dere, og heldige er sykehuset som får akkurat dere som s.pl.studenter!! Kos dere videre, og ta vare på hverandre! Gleder meg til å høre mer! Glad i dere 🙂 Klem