Shout out til neste års Duke studenter!

Det siste innlegget vårt dedikerer vi til å gjøre forberedelser, opphold og ikke minst skolehverdagen (forhåpentligvis) litt enklere for fremtidige utvekslingsstudenter.

1.Vaksinasjoner

Husk å starte tidlig!! Sørg for at du har alle vaksinene, og ikke minst ta blodprøver for å vise at du har antistoffer mot vannkopper og hepatitt B. Duke krever originale laboratorie-resultater, så det holder ikke at legen din skriver brev om at du er immun (hilsen Thale som har god erfaring med dette – haha!). PS. Ta vare på alle kvitteringer som har med vaksinasjoner, blodprøver eller legebesøk å gjøre slik at dere kan søke om refusjon av Studentrådet! De dekker opp til 1000kr. Søknadsfristen er enten 15.november eller 15.mai.

2.Visum

OK, vi skal ikke lyge. Dette er litt av en prosess… Det kan til tider være frustrerende, men no worries – det er verdt det! Bare pass på å mase på Duke om å få papirer å fylle ut slik at prosessen går litt fortere. Det er MEGET viktig at alle papirer er presist fylt ut med korrekt staving osv. Spess på I-20 dokumentet dere trenger til besøket til den amerikanske ambassaden i Oslo! Dersom navnet er skrevet feil der, må dere få tilsendt et nytt, og det kan ta tid! Med en gang dere har alle papirer, book time på ambassaden så fort som mulig. Det er stor pågang ettersom norske studenter elsker å reise til USA! PS. Dere får ikke ta med store vesker eller bagasje inn på ambassaden! Dere må også huske 1000kr kontakt til visumavgiften ettersom dere ikke får gå ut og så komme inn igjen dersom dere først er komt inn! De er SUPER strenge!! Dersom du har med noe bagasje er det en 7eleven rett ned i gaten som for 20kr tar vare på tingene dine mens du er på ambassaden. Kom dit så tidlig som mulig, ettersom det (til tross for «timeavtale») er førstemann til mølla! Køen er lang, men ingen av oss brukte mer enn totalt 2 timer…

3.Billetter

Så snart dere vet akkurat når semesteret begynner bør dere tenke på å bestille billetter. Alt ettersom når dere får time på ambassaden (kan ta opp til 2 uker før dere får passet tilbake i posten), bør dere gjerne dra bort et par dager før for å akklimatisere, finne dere til rette og gjøre nødvendig handling. Billettene er alt mellom 5000 – 8000. Så ikke vent for lenge (selv om vi bestilte 2 uker før og betalte 6500). #lucky

4.Forberedelser til fag

Vårt tips er at dere leser dere litt opp på nevrologiske sykdommer som MS, Parkinson og slag. Gjerne hvordan de påvirker kroppen, og hva som er bra / dårlig for pasientene å gjøre. Om dere virkelig savner anatomi (eller Kryvi), les litt ekstra nøye om hjernens blodforsyning, og hva områder de påvirker (type syn, hørsel osv). Av en eller annen grunn må vi sammen med klassen ha EBP-faget (statistikk), som ikke alltid er like lett. Dere behøver egentlig ikke forberede så mye til dette, ettersom forelesningsmaterialet på nett er ganske bra. Dere trenger heller ikke ta med NOEN bøker what so ever! Dere får låne alt av bøker her, og ikke minst er «Sakai» proppfull med artikler og materiale dere trenger.

5.Bolig

Vi hadde som dere kanskje leste i første innlegg ikke bolig da vi kom hit! Start leilighetsjakten tidlig! Send en e-mail til Richard Wooley, han er veldig behjelpelig med hva områder dere bør holde dere unna osv. Vi endte til slutt opp i en herlig leilighet i «The Forest Apartments» hvor vi betalte $1350 i måneden. Da fikk vi korttidsleie, fullt møblert, strøm, vann, internett og kabel-tv inkludert i prisen! Egentlig en god deal med tanke på at det er veldig vanskelig å finne korttidsleie OG fullt møblert!

6.Transport

Durham er virkelig ikke kollektivtransport-vennlig! Men det går busser, og er dere Duke student får dere gratis busskort. PS. Buss nr.6 går rett utenfor The Forest Apartments, og går helt til Duke Hospital South, hvor dere så kan ta shuttle H5 til Erwin Square (skolen). Eller gå om dere vil… Tar bare 10min. Er dere under 25 vil leie av bil fort bli dyrt! Prøv heller å bruke klassekamerater dersom dere vil et sted bussen ikke kan ta dere. Uansett hvor dere ender opp med å bo, er det garantert noen fra klassen som bor i nærheten, og kan kjøre dere. Ikke vær redd for å spørre!

7.Eksamener

Gjennom hele semesteret har vi kontinuerlig eksamener, som til sammen er med på å danne endelig karakter. Her er en røff oversikt over hva vi hadde av eksamener:

  • 3 nevro (september, oktober, november)
  • 4 msk (oktober, november og 2 i desember)
  • 1 interventions (desember)
  • Massasje skriftlig og praktisk = lett! (desember)

8.Readiness assessments (RARA)

Et par gang er i uken har vi små multiple-choice prøver på 5 – 25 spørsmål som tar alt fra 15min – 1time. Disse utføres først individuelt og så i teams. For å bestå må man få 70% eller bedre. De er veldig overkommelige!

9.Team Applications

Dette er gruppeprosjekter vi utfører med teamene våre i timene til de ulike fagene, og er en læringsprosess med diskusjon og latter!

10.STEPS

Denne praksisen varer kun 5 dager, men believe us – dere lærer mye! Ettersom fysioterapeuter vanligvis går med «professional clothes» trenger man ikke ta med ferdighetstøy hjemmefra! Skulle dere trenge det, får dere garantert låne av medstudenter.

11.Movement Matters

Dette er et prosjekt som går 2 ganger i uken over 7 uker. Vi ble delt inn i grupper på 4, og fikk ansvar for vår egen pasient med en nevrologisk sykdom. I vårt tilfelle fikk vi en pasient med en traumatisk hodeskade. I tillegg til ukentlige behandlinger av pasienten, hadde vi innlevering av ukentlig SOAP note (journal), skrev brev til pasientens lege ved slutten av prosjektet, og gjorde en hjemme-evaluering av pasientens hjem for å se om det var justeringer som kunne vært til fordel for pasienten.

Til slutt vil vi liste et par ting å huske for fremtidige studenter som reiser bort:

  • Gå innom student desk på Duke Hospital North og få student ID og busskort.
  • Gå innom Duke Visa Services (ta med alle papirer!)
  • 21 års aldersgrense for alkohol.
  • Eneste gyldige legitimasjon for alkohol og utesteder er passet ditt.

Ikke vær redd for å spørre hvem som helst av professorene om hjelp dersom du ikke finner frem, eller trenger hjelp med noe. Alle er super hjelpsomme, og imøtekommende! Dersom dere ønsker kontakt med de dere skal gå i klasse med, bare gi oss en lyd så skal vi ordne så dere får tak i de! Og om det skulle være noe som helst, bare send en melding eller e-mail om det er noe vi kan hjelpe med!

Hilsen Ida og Thale
Hilsen Ida og Thale

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *