Livstegn fra New Zealand!

Heei bloggeeen!

Vi gir etter for presset. Denne toppblogger-tilværelsen er tøff, altså.

Siden sist har vi for det meste lagt i fosterstilling i dusjen i krampegråt. Det er mulig at disse to frøknene fra Bergen by undervurderte hvor tøft det kom til å bli med skole på engelsk. I tillegg til nytt pensum må vi lære oss alt det gamle på et annet språk. Man kan si at fritiden har vært noe begrenset de siste ukene.

Vi har forøvrig klart å somle oss til å ta noen bilder av North Shore Campus, hvor vi har alle fagene våre.

blo1

Maori-kulturen er overalt. Vi er ikke akkurat stødige i språket…

Nå mens det enda er sol og varme er det ganske digg å ta med seg lunsjen ut i solen. Selv om Benedikte klager på at gresset her i NZ er så stikkete… Uansett, som sagt så kom hverdagen og bitchslappet oss i fjeset med all sin kraft. Nå begynner det å se litt mindre håpløst ut, og vi forstår litt mer hva vi skal gjøre og hva som er forventet av oss av AUT. Vanligvis har vi skole mandag til torsdag, men i seks uker nå har to av fagene praksisperiode, som vil si at vi har skole kun tirsdag og onsdag frem til etter midbreak. Når vi innså dette for flere uker siden tenkte vi på alle de tingene vi kunne oppleve siden vi hadde så SINNSYKT MYE FRI, men nå bare… Flott, kanskje vi rekker å skrive oppgavene våre og lese litt av pensumberget.

Nå til uken skal vi innom en barnehage litt utenfor Auckland, hvor vi skal ha en dags arbeid i forbindelse med en oppgave vi skal skrive. Disse barnehagene tilhører en kjede som heter Bear Park Childcare hvor vi var rett innom og hilste på en dag i forrige uke. Den vi  besøkte ligger i Remuera, som er to stopp med toget utenfor Auckland. Gjett hvem som klarte å gå seg vill da. Gjett hvem sin feil det var da. Typisk Benedikte…. Heldigvis var det ganske fint i dette området, så vi fikk sett litt på den endeløse gåturen.

Heller misfornøyd med å være fullstendig lost i tusen grader og en luftfuktighet ut av denne verden.

Har dere forresten hørt om syklonen Lusi som traff Auckland her for en uke siden? Vet dere hva vi kaller det hjemme? Frisk bris. Du verden for et oppstyr for ingenting. Forøvrig var det første gang på en måned vi har sett regn, så det hjalp en smule på hjemlengselen. Hører dere har fint vær for tiden forresten, hehehehe.

Nuvel. Siden vi, som sagt, drukner i skolearbeid brukte vi tiden denne helgen som seg hør og bør. Nemlig på å reise vekk. Nærmere bestemt til Bay of Islands, som faktisk er nøyaktig det; a bay of Islands. Det var ikke akkurat meldt strålende vær, men siden metrologene her i landet  bare leker gjettelek så tok de feil som vanlig, og vi hadde strålende vær omtrent hele helgen.

På fredagen ankom vi Paihia rundt klokken tolv, og etter å ha sett oss litt rundt satt vi kurs mot stranden mens vi ventet på noen som skulle komme litt senere på dagen. I følge de lokale folka pleier stranden å se mye penere ut, men på grunn av sykloken, som visstnok traff hardere der enn i Auckland, så var den ikke på sitt beste.

Godt nok for oss!

Ettersom vi er det man kan kalle en heller somlete gjeng hadde vi ikke booket noen form for aktiviteter i løpet av helgen. I Paihia er det veldig mye forskjellig man kan gjøre, blant annet kan man ta et delfincruise hvor man kan se på og muligens svømme med delfiner. Det gjorde ikke vi, for å si det sånn. Lørdagsmorgen traff vi på kjentfolk, og bestemte oss ganske der og da for å ta en kjøretur opp til Haruru Falls, en foss omtrent fire kilometer fra Paihia. Det er også muligheter for å hike til denne plassen, men… Latskap. Uansett, picture time!

d

Se alle sammen, vi har fått venner på ordentlig!

Bloggerne sjæl.

Etter Haruru satt vi oss i bilen igjen og kjørte litt rundt for å se hva annet vi kunne finne i området. Vi fant utsikt. Masse sinnsyk utsikt. Bildene yter det ikke rettferdighet, for det var virkelig ganske så stilig.

Naturen her er forøvrig ganske spesiell. Man går rundt og tror nesten man er i Norge, før man plutselig ser en palme litt sånn her og der.

Etter å ha kjørt litt rundt og utforsket satte vi snuten tilbake til Paihia sentrum, hvor vi bestemte oss for å ta fergen over til Russel. Russel er en pitteliten havneby med et innbyggertall på under 1000, og var den første hovedstaden i New Zealand. Fun fact, Russel var tidligere kjent som «the hell hole of the pacific» på grunn av det man kan kalle heller fraværende håndheving av loven. Her spiste vi lunsj, før vi satte kursen mot Long Beach. Når man står på toppen av bakken har man en fantastisk utsikt ned mot havet og stranden.

Good to know…

Etter at vi var forsynt med strandlivet tok vi fergen tilbake til Paihia. Og SE, solnedgang folkens!

blo

Romantisk

På søndagen, som faktisk er i dag, brukte vi formiddagen før avreise på å kajakke. Er det et ord på norsk? Det er i alle fall det på engelsk. Poenget var at det var helt sinnsykt mye gøy for 23,50 NZD. To timer med kajakking på heller utrente dvaske armer tar imdlertidig på, og vi kjenner gangsperren komme krypende allerede. Dette har vi forøvrig ikke bilder av enda, da vi fant ut at det var heller usmart å ta med seg telefoner og kamera ut på sjøen. Heldigvis for det, for vi var rimelig gjennomvåt når vi kom på land igjen.

På vei hjem hadde bussen et stopp i Whangarei, og vi fikk muligheten til å ta en kort hike for å se Whangarei Falls. For å si det sånn, Whangarei Falls gjør Haruru Falls til skamme.

Nei, nå er bloggefingrene sliten! Vi har enda mer å skrive om, men vi får heller porsjonere skryteinnleggene litt utover!

Ops, feil bilde.

Deer ja. Stor bloggklem fra oss i Kiwi-land!