Biblioteket er vår beste venn

Lenge siden dere har hørt fra oss, men det er med god grunn.

Vi har mildt sagt virkelig kommet tilbake til hverdagen. Haugen av skolearbeid bare vokser og vokser for hver dag som går. Det er veldig mye å gjøre av diverse innleveringer, framføringer og forberedelser til tutorials. Opplegget her borte er ganske annerledes fra HiB. Vi har nesten ingen forelesninger, kun en i uken i hvert fag. I tillegg har vi tutorials (små gruppetimer) i alle fag. Resten av tiden går med til egenstudier.

Innholdet i tutorials varerer veldig mye fra fag til fag. I «work, employment and society» er tutorialsene forbeholdt gruppeframføringer. I de andre fagene er tutorials mer en arena for å diskutere stoffet vi har gått gjennom, gjerne gjennom case eller oppgaver som blir utdelt på forhånd. Vi fikk litt bakoversveis forrige uke da vi i «Developing theory into practice» fikk beskjed om å vurdere et essay skrevet av en tidligere student og sette karakter på det. For det første var det vanskelig å si noe om innholdet fordi vi ikke hadde gått gjennom så mye teori, og for det andre skjønte vi ingenting av hvordan de setter karakterer her borte. Vi har skjønt såpass at vi står på 40% (slik som hjemme), men karakteren her blir oppgitt i prosent, ikke bokstavkarakterer. Det nevnte essayet fikk 70%, noe som er veldig bra, men vi aner ikke hva det vil si i våre norske karakterer.

En annen ting vi merker stor forskjell fra HiB er bruken av vitenskapelige artikler. På HiB bruker vi lærebøkene for det de er verdt for å finne informasjon vi trenger. Vi kan knapt huske å ha lest en eneste vitenskapelig artikkel så lenge vi har gått på HiB. Hvertfall artikler vi må finne selv. På Strathclyde virker det som om artikler er det eneste som gjelder. Her skal vi helst lese 2-3 artikler i tillegg til anbefalt lesing i lærebøkene. Dermed går det mye tid med til å lese lange og tunge artikler på engelsk. Alt tar liksom litt lengre tid, vi føler vi sitter timevis med hodet gravd ned i artikler uten å få gjort så mye mer enn å nettopp lese artikler. Det virker litt som om vi egentlig ikke trenger lærebøkene så lenge vi leser de anbefalte artiklene. Sabine fikk f.eks beskjed om å i hvertfall ikke bruke noe informasjon i boken til en innlevering. Boken kunne hun egentlig bare legge vekk. Så da var det 70 pund kastet rett ut av vinduet.

En ting vi har lagt merke til er at universitetet har veldig slitte lokaler. De er i gang med renovering av store deler av campus. Kostandsrammen er satt til intet mindre enn 350 millioner pund, noe rundt 3,7 milliarder norske kroner. Det er altså ikke småtterier de er i gang med. Det merkes at det er byggeaktivitet på alle kanter. I Business school sine lokaler er det bare et skall igjen, alt innhold er revet ut. Dette medfører blant annet at vi har forelesninger over alt på campus. Når et par av fagene våre i tillegg fikk altfor små rom i forhold til antallet studenter, og de allerede har plassmangel pga oppussing, blir vi flyttet litt rundt omkring. I den forbindelse har vi to ganger hatt forelesning i to forskjellige kirker. Kirker tenker kanskje du, skolen eier faktisk to kirker som er blitt gjort om til henholdsvis festsal og auditorium for framføring av musikk. Den største kirken, Barony Hall, er hver sommer åsted for graduation. Veldig fint lokale og perfekt for en høytidelig avslutning på fullførte studier. Eneste problemet med å ha forelesning her er at det ikke akkurat er det lokalene er tenkt til og dermed er det f.eks ingen plass der du kan legge notatbøker eller pc for å notere.

imageimage

Ellers har vi det veldig fint og får litt tid til andre ting enn studier også.

Glasgow green 007 Glasgow green 002

Glasgow Green, en nydelig park ikke langt fra campus

Glasgow green 013

Nydelig soloppgang i forrige uke

image

Ole, Jon Simen, Celine og Sabine dro til Loch Ness på søndag på jakt etter monsteret. De så det alle sammen de heldiggrisene!

 

0 kommentarer til «Biblioteket er vår beste venn»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *