En innholdsrik første uke!

Nå er det på tide med en liten oppdatering fra første uke her i Tanzania.

Vi ankom Dar Es Salaam lørdag 04.januar. Varmen slo mot oss og det tok ikke lang tid før svetten hadde lagt seg på kroppen. Vi skjønte likevel raskt at tiden i Dar Es Salaam kom til å bli et minne for livet. På vei fra flyplassen satt vi i taxien og prøvde å få med oss alt som skjedde rundt oss. Damer i flotte, fargerike kjoler med babyer på ryggen og store vannmugger på hodet, menn med høye eggestabler bak på sykkelen, overfyllte busser med mennesker som henger ut av vinduene og på taket, og ikke minst en ekstrem trafikk der man skulle tro at trafikkregler ikke eksisterer. Vi er allerede veldig fascinert av kulturen og gleder oss til å utforske den enda mer! Vi merket raskt at lokalbefolkningen er veldig vennlige, åpne og imøtekommende – noe vi setter stor pris på! De er lett å bli kjent med og glad i å fortelle om landet sitt!

Den første helgen brukte vi på å bli kjent i nærområdet og å samle krefter på White Sands Beach til første jobbuke. Vi var spente på å se sykehuset og å møte de andre fysioterapeutene vi skal være sammen med de neste ukene.

Den første dagen fikk vi omvisning rundt på de ulike avdelingene og hilste på mange av de ansatte. Vi følte oss godt ivaretatt allerede fra dag 1! Når vi ankom sykehuset første dagen var det stappfulle ventebenker med folk i alle aldre. Mange har reist langt for å komme til CCBRT fordi sykehusene i distriktene ikke er like bra. De første pasientene kommer rundt kl 0500 for å stille seg i kø og mange blir sittende hele dagen, spesielt hvis de må innom flere avdelinger.

CCBRT Hospital

Mandag og tirsdag var det hovedsakelig observasjon på avdelingen med barn og avdelingen for amputasjoner og proteser. På avdelingen som tar i mot barn ser vi mange pasienter med CP, Erbs Palsy, PIP (post injection paralysis), klumpfot, vannhode og generelle motoriske vansker. Veldig spennende. Vi ser endel diagnoser vi har hatt lite om i Norge, men også endel som vi er kjent med fra før. Det er spennende å høre på terapeutene og å lære om problemstillinger vi ikke har i Norge. De fleste terapeutene som jobber her er heldigvis god i engelsk, men vi er likevel nødt til å lære oss mer swahili for å kommunisere med pasientene. Det er få barn og voksne på sykehuset som kan engelsk, noe som gjør at språket er en utfordring for oss. Vi prøver likevel å øve litt hver dag og merker at vi blir bedre.

På tirsdag møtte vi for første gang vår gode venninne Laura, som er en nederlandsk student som har vært på CCBRT Hospital siden november. Hun er 4.årsstudent og kan derfor lære oss masse. Hun er rutinert i jobben på CCBRT og kan snakke endel swahili. Siden hun har bodd i Dar Es Salaam når hun var yngre er hun også godt kjent i byen.

Koser oss på jobb!

Onsdag fikk vi våre første pasienter! Dette var pasienter med CP, klumpfot og PIP. Vi trente litt med dem og viste dem øvelser de kunne gjøre hjemme. Hurra for at vi kunne bruke mye av det vi hadde på skolen i høst og til eksamen i desember! Med egne pasienter hører det selvfølgelig også med å skrive journal på engelsk. Dette blir gjort for hånd i små hefter som de har for hver pasient. Onsdag etter jobb var vi også med Laura hjem på middag! Vi fikk servert typisk afrikansk mat – ris og gryte med kylling og saus, veldig godt.

Solveig skriver journal
Lunsj på jobb! Elisabeth spiser ugali - lokal tradisjonsrett som er billig å produsere og som metter magen. Det hører med å spise det med hendene;)
Lunsj på jobb! Elisabeth spiser ugali – lokal tradisjonsrett som er billig å produsere og som metter magen. Det hører med å spise det med hendene;)

Torsdag og fredag var innholdsrike dager med mange pasienter på sykehuset. Begge dagene gikk vi gjennom treningsprogram med en ung gutt med CP. Til tross for at han nesten ikke kunne engelsk kom vi oss gjennom det ved bruk av kroppsspråk og enkle strofer på swahili. Fredag var vi også med på noe som heter ward round, der legene og fysioterapeutene går en runde på sykehuset og besøker pasientene. Legen fortalte oss litt om de ulike diagnosene og hva fysioterapeutene kan bidra med i den videre opptreningen – veldig spennende og lærerikt!

Hver morgen tar vi staff-buss til CCBRT kl 0645, noe som gjør at vi må stå opp tidlig. Etter en lang dag på jobben tar vi bussen hjem kl 1630. På bussen får vi følelsen av å være endel av lokalbefolkningen og har allerede fått en venn som tar bussen fra samme stopp som oss. Han elsker å snakke om Dar Es Salaam og svarer på alt vi lurer på. Til tross for at ingen av oss er ekstremt snakkesalige om morgenen, setter vi likevel pris på at han vil fortelle oss om landet og om sykehuset.

Bussen vi tar hver morgen

Siden det har vært en lang uke med mange nye inntrykk, bestemte vi oss for å dra til Zanzibar i helgen! Fredag etter jobb tok vi båten og vi nøt 3 dager med sol og varme på øyen. Hvite strender og azurblått hav var herlig. Vi fikk selvfølgelig også med oss litt kultur fra Stone Town. Mandag 12.januar er zanzibars revolusjonsdag, noe som gjorde at vi hadde langhelg og kunne reise hjem fra Zanzibar mandag ettermiddag. Det var en herlig og avslappende helg!

Zanzibar var magisk:)

Soloppgang på Zanzibar

Nå er vi klare for uke 2 på CCBRT med mer ansvar og forhåpentligvis litt flere strofer med swahili på lager. Vi ser frem til en innholdsrik uke med mange nye opplevelser!