Dublin so far…

Killarney

20.-22. januar reiste vi til Killarney med deler av erasmusgjengen. Her startet vi med å ta toget fra Heuston togstasjon der reisen gikk til Killarney. Vi ankom Killarney sent på kvelden og vendte nesen mot Bed & Breakfasten vi skulle bo på den helgen. Etter vi hadde gjort oss til rette på rommet, gikk vi til en lokal bar hvor vi fikk oppleve ekte Irsk kultur slik som vi hadde sett for oss at det skulle være. Det vi oppdaget var at i forhold til Dublin, var det ut ifra våres oppfatning mer vanlig å gå ut å ta seg en kveldsøl med venner i Killarney enn i Dublin, noe vi opplevde som positivt. Vi tok en tidlig kveld den kvelden, fordi at neste dag skulle vi på guidet tur rundt Ring of Kerry.

Klare for Ring of Kerry bus tour.

Alle som var med på turen. Fra venstre: Nicola, Karen, Christina, Fran, Eva og Samira.

Gjengen på en strand i Killarney.

Christina, Eva, Karen og Fran foran en statue av Charlie Chaplin.

Vakker utsikt fra bussen.

Galway – Cliffs of Moher

Da vi hadde to uker med ferie fra skole og praksis, benyttet vi muligheten til å reise rundt i Irland for å se hvordan det ser ut utenfor Dublin. Vi stod opp klokken seks om morgenen for å komme oss tidlig av gårde, for å få mest mulig ut av dagen. En venninne vi har fått her nede fra Belgia, hadde tatt med seg bilen sin til Irland, og ved dette fikk vi opplevd hvordan det er å kjøre i Irland på feil side av veien, med rattet på vår riktige side. Det vi erfarte var at fartsgrensen her i Irland er høyere på små landeveier enn det vi er vandt (og komfortable) med. Det som ville vært en 60-sone hjemme i Norge, var 100-sone her i Irland.

Da vi etter to timer i bil ankom Galway gjenstod det en time før vi var fremme ved Cliffs of Moher. Da vi kom frem til Cliffs of Moher fant vi fort ut at det var verdt den lange reisen. Det var en helt fantastisk utsikt, og til tross for at vi hadde kjørt gjennom opptil flere regnbyer på veien til, skinte solen da vi var der noe som gjorde opplevelsen enda bedre.

Skilt om at man ikke må falle utenfor kanten, dersom noen skulle være i tvil(…).

Nydelig utsikt over Cliffs of Moher

Eva ved Cliffs of Moher (lever på kanten)

Saint Patricks day

Denne dagen var det mange av våres venner og familie fra Norge som ønsket å oppleve. Sandra hadde besøk av sin søster, Eva hadde besøk av to søstre og Christina hadde besøk av sin kjære. Dagen startet med at vi stod opp, spiste en frokost vi syntes egnet seg for Saint Patrick’s day på ekte irsk vis og begynte å gjøre oss klar for dagen med sminke og klær vi hadde kjøpt.

10498569_10155364108085521_7955314786486639246_o
Michelle, Eva, Christina, Sami, Karen, Sandra og Samira klare for Saint Patrick’s day!

Paraden i Dublin skulle starte klokken 12, og da vi reiste inn til byen i 11-tiden oppdaget vi at luasen (Dublins svar på bybane) var begynt å bli veldig full da mange andre irske også tenkte seg inn til byen for å se paraden. Da vi kom inn til byen såg vi at byen var full av mennesker i grønne hatter og klær, og dette var akkurat slik vi hadde sett for oss at det kom til å være.

Karen og Samira

Sami og Christina

Etter paraden vendte vi nesen mot Temple Bar, som er en bargate i Dublin. Her var det utrolig mange mennesker og ville tilstander, slik som en kan se på bildet under. Vi endte opp på The Temple Bar, som vi tror er hovedbaren i Temple Bar-gaten. Her var det fult av mennesker, og god stemning, til tross for at klokken bare var 3 på ettermiddagen. Vi ble værende her i et par timer før vi reiste hjem for å lade batteriene for kvelden.

Ville tilstander i Temple Bar
Sandra fant noen brannmenn som hadde pyntet seg med uniform for dagen.

På kvelden hadde vi invitert noen venner vi har blitt kjent med her i Dublin til oss før vi tok turen ut på byen for å se hvordan nattelivet er her på Saint Patricks day. Da vi ankom byen i 11-tiden på kvelden såg vi at gatene var tomme, og vi var redd for at alle i Dublin var så sliten etter dagen at ingen ville ut å fortsette feiringen, men vi oppdaget at det var mye liv og god stemning.