The City of Angeles

Endelig skulle roadtripen til LA gjennomføres! Etter å ha hørt mye bra om kystveien fra San Francisco til Los Angeles, bestemte vi oss for å leie bil og kjøre den berømte Highway 1. Vi startet turen onsdag ettermiddag, og måtte dermed ta en overnatting på veien for å få se Highway 1 i dagslys. Kjøreturen tok rundt 12 timer, men det er mulig å komme seg dit på rundt 7-8 timer. Highway 1 var definitivt verdt de ekstra timene på veien, da vi så både elefantsel, zebra og pelikaner på nært hold. I tillegg var omgivelsene helt fantastiske, med både fjellklipper, sandstrender og en nydelig havutsikt.

IMG_2560 IMG_2557

Då vi ankom LA booket vi oss inn på Hilton Hotel ved Marina del Rey, fordi vi sparte så mye penger på å kjøpe madrass istedenfor seng. Dagen etter var vi klare for: UNIVERSAL STUDIOS! Her var vi på tour, hvor vi ble vist filmeffekter, filmsett og 4D videoer. Resten av parken hadde også stort fokus på 3D og 4D «filmer», men det var dessverre ikke stort utvalg av berg og dalbaner. Vi hadde en veldig gøy dag i parken og vil absolutt anbefale dere å dra. Jeg (Ingeborg) vil derimot også anbefale dere å dra til Disneyland fra tidligere erfaringer. Skulle jeg valgt på nytt hadde Disneyland klart vært førstevalget. Middag tok vi på Buffalo Wild Wings, som også anbefales om du elsker kyllingvinger!

IMG_2599 IMG_2570 12002843_10207595015176161_4567279082725039868_n 11059862_10207595015616172_2552414634957352570_n

På lørdag bestemte vi oss for å dele oss opp, der Stian og Ingeborg tok basseng fasilitetene i bruk, mens Kristine, Mariell og Guro dro for å hilse på Hollywood skiltet, samt Walk of Fame. Det skal sies at det er veldig greit å ha bil med tanke på å komme seg rundt, men parkering og stor trafikk er derimot ulempene. Senere på dagen tok vi turen til Santa Monica for å gjøre unna litt etterlengtet shopping, og senere mot kvelden booket vi bord på en litt finere restaurant som het Hillstone. Vi utnyttet sjansen til å bestille en flaske rødvin og noen saftige kjøttstykker, som smakte godt for både munnen og lommeboken. Men, det var verdt det. Etter noen glass godt nedi magen spaserte vi rundt til vi fant et utested vi fikk anbefalt, og som vi også vil anbefale videre. Uteplassen heter Bungalow og kan nesten beskrives som en hage med sitteplasser og god atmosfære. Kjempekoselig!! Vi tok kvelden da det stengte, og vi kan vel også nevne at Uber blir flittig brukt. Det er faktisk veldig billig i forhold til taxi.

12009697_10207595032656598_7748843693071383891_n

Søndagen sjekket vi ut av hotellet og planla å bruke dagen på Venice Beach, som lå rett i nærheten. Vi leide sykler og syklet langs strandpromenaden helt bort til Santa Monica og lenger. Det var veldig deilig å leie sykler, og masse artig å se på langs stranden. Da vi var ferdige med turen ruslet vi bort til Coldstone for å kjøpe en etterlengtet is!!! Her velger du hva slags is og tilbehør du vil ha, og så blander de det sammen på en steinplate før du får det servert. Helt. Nydelig. Resten av dagen slappet vi av på stranden og i de store bølgene som slo inn mot Venice Beach, før vi satt oss inn i bilen mot vår siste overnatting i Santa Maria.

I og med at vi kjørte et stykke kvelden før avreisedagen, fikk vi oppleve enda en strand: Avila Beach, denne var bare en halvtime unna. Det var en veldig koselig plass, men stranden kan vi ikke skryte så mye av. Det var mye tang og tare, og vannet var mye kaldere enn det var i LA. Så vi var ikke helt fornøyd. Men vi tilbragte et par timer på stranden for å få litt farge, før vi skulle hjem til strandløse Berkeley. Ellers er vi veldig fornøyd, så GLED DERE!