Skoletid!

At the moment er vi faktisk i den 7.uken av skolen her nede. Tiden går så utrolig fort, og flere assessments er allerede levert inn. Vi studerer på Queensland University of Technology, avdeling Kelvin Grove. Skolesystemet er ganske annerledes fra det vi er vandt med hjemme på høgskolen. Vi har rundt 2-3 oppgaver eller quizer i måneden, så det er viktig å følge med i fagene så mye som mulig gjennom hele semesteret. Disse assessmentsene vi har fungerer som eksamener ved at de bygger opp om en avsluttende karakter i faget. Det er bare ett av våre fire units som har en «final» exam i tillegg til assessments og quizer.

Karaktersystemet er også ganske annerledes. Skalaen springer fra det dårligste; 1 til 7 som er høyest. Av disse er 4 ståkarakter. Det vil si at hvis man har tre assessments i løpet av et semester i et unit, må man gjennomsnittlig få 4 til sammen for å stå i faget.

Dette er ikke mitt bilde
Dette er ikke mitt bilde!!

 

14269700_10154257669089457_761781711_n

Vi har alle fordypning i samfunnsfag, men valgte å ta kroppsøving som ett nytt fag på fjerde året. Og hvor er det ikke mer perfekt å kunne ta kroppsøving enn i Australia? For å få tilsvarende 30 studiepoeng på høgskolen, må man vanligvis ta 4 units her nede. De 4 fagene vi har er: PUB208 Understanding Health Information, XNB172 Nutrition and physical Activity, XNB298 Foundation of Movement for Educators og XNB396 Child and Adolescent Health.

Understanding Health Information er strengt tatt et helsefag, og er det faget som er minst relevant i forhold til utdanningen som kroppsøvningslærere. Likevel synes vi dette faget er svært interessant! Faget handler mye om statestikk og helseinformasjon, og om hvordan man kan forstå og andvende informasjonen. Som fremtidige lærere har vi lært mye nytt som på mange måter kan brukes i skolen, både i samfunnsfag og kroppsøving. Det beste med dette faget er uttvilsomt læreren. Læreren er en superkoselig dama som har med en stor pose med kjærligheter som hun deler ut i timen. I tillegg har hun så langt bakt brownies to ganger til klassen, med lovnad om mer! Hun er rett og slett en hærlig dame med masse kunnskap!

Nutrition and physical Activity er et veldig interessant fag hvor vi lærer mye om fysisk aktivitet og ernæring. I dette faget skal så og si alle bli gymlærere, noe som gjør at læreren ofte retter undervisning opp mot barn og unge på skolen. I løpet av semesteret jobbes det med en case-study, hvor vi skal analysere en person opp mot fysisk aktivitet og ernæring. Etter at vi har gått igjennom ukens tema, skriver vi om temaet i oppgaven, noe som gjør at arbeidsfordelingen blir spredt utover hele semesteret. Denne oppgaven teller 70% av karakteren, og de resterende 30% er basert på 3 quizer, som blir tatt i løpet av semesteret, og en multiple-choice eksamen. Alt i alt er vi veldig fornøyd med faget.

Child and Adolescent Health er et fag som tar for seg barn og ungdoms helse i Australia. I dette faget lærer vi mye om hva som preger barn og unge i dere hverdag og hvilke sosiale faktorer som påvirker deres helse. Inntil videre har vi levert 1 assessment som skulle omhandle 4 forskjellige sykdommer som preget barn og unge, både psykisk og fysisk. Så å si alle som går i dette faget skal bli lærere så faget er rettet mot den aldersgruppen vi skal undervise i. Læreren vår referer ofte til kroppsøvingsfaget ettersom helsen til barn og unge er ekstremt viktig i et slikt fag. Faget er veldig givende og interessant, vi har lært masse allerede og gleder oss til hva vi skal lære videre.

Det andre faget vi har er Foundation of movement for educators. Navnet på faget gir allerede uttrykk for hva en kan forvente og hvor rettet det er vår utdanning. Alle i denne klassen skal bli PE lærere. Ettersom skolen og utdanning er annerledes i Norge og Australia så påvirker dette oss på litt forskjellige måter. De elevene som tar dette faget har et intensivt løp på 4 år bare rettet mot å bli coaches eller lærere i kroppsøving. De er på 4 året og har dermed 3 års fagkunnskap bare rettet mot bevegelseslære, dette vil dermed si at de har ganske mye kunnskap enn oss i kroppsøvingsfaget. Til tross for at det er et av de vanskeligste fagene vi har så er dette faget det mest interessante. Dette er er et svært givende fag og vi har allerede lært masse som vi kan bruke når vi blir utdannende kroppsøvingslærere.

I fagene Child and adolescent health og foundation of movement for educators har vi samme lærer. Læreren vår heter Lee og han er en av de flinkeste og hyggeligste læreren vi noen gang har møtt på. Den fyren har en enorm kunnskap og måten han underviser på gjør at det aldri blir et kjedelig øyeblikk. Han tar seg veldig godt av oss internasjonale studenter og vi har allerede invitert han med på skandinavisk festival som er nå på søndag. Han skal ta med oss 3 på en camping og dykke tur ettersom han har vært dykkerlærer før. Hvem kan virkelig si at noen andre lærere har gjort dette?! En bedre lærer og fyr en det der skal man lete lenge etter.

 

 

14269650_10154257668934457_89095656_n
plenty av kaffe og «norsk» vann er viktig!!

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *